Pragmatic politeness and history of ideas: face and freedom
Cortesía pragmática e historia de las ideas: face y freedom
dc.creator | Portolés Lázaro, José | |
dc.date | 2011-12-31 | |
dc.date.accessioned | 2022-12-01T19:44:16Z | |
dc.date.available | 2022-12-01T19:44:16Z | |
dc.identifier | http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/30985 | |
dc.identifier | 10.7764/onomazein.24.10 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/216927 | |
dc.description | Brown and Levinson’s Theory of Politeness (1978, 1987) has been criticized for its concept of negative face, a notion related to the idea of negative cult (Durkheim, 1982 [1912]) and to the idea of territory (Goffman, 1972 [1967]). The concept of freedom – freedom of action and freedom from imposition – however, which is actually a part of the definition of the theory, has so far not been taken into account by its critics. This idea of freedom is peculiar to Anglo-Saxon culture, and corresponds to the notion of negative liberty espoused by the historian of ideas Isaiah Berlin (2004). Later theories of politeness –those of Watts (2003), for example– are not based on a concept of freedom, but rather on a peculiarity of Brown and Levinson’s theory that explains some of the criticism it has received. | en-US |
dc.description | Las críticas a la teoría de la cortesía de Brown y Levinson (1978, 1987) se han centrado en la noción de imagen negativa (negative face). esta noción se ha relacionado con la de culto negativo de Durkheim (1982 [1912]) y con la de territorio de Goffman (1972 [1967]); no obstante, los críticos no han tenido en cuenta el concepto de libertad –libertad de acción y libertad de imposición– que aparece en su definición. esta idea de libertad es propia de la cultura anglosajona y se corresponde con la noción de libertad negativa (negative liberty) del historiador de las ideas isaiah Berlin (2004). Otras teorías de la cortesía posteriores –la de Watts (2003), por ejemplo– no recurren a un concepto de libertad como fundamento. Se trata, pues, de una peculiaridad de la teoría de Brown y Levinson que explica algunas de las críticas que ha recibido. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Facultad de Letras de la Pontificia Universidad Católica de Chile | es-ES |
dc.relation | http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/30985/41301 | |
dc.rights | Derechos de autor 2011 Onomázein | es-ES |
dc.rights | https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 | es-ES |
dc.source | Onomázein ; No. 24 (2011): Diciembre; 223-244 | en-US |
dc.source | Onomázein ; Núm. 24 (2011): Diciembre; 223-244 | es-ES |
dc.source | 0718-5758 | |
dc.subject | face | en-US |
dc.subject | politeness | en-US |
dc.subject | negative liberty | en-US |
dc.subject | Penelope Brown | en-US |
dc.subject | Stephen Levinson | en-US |
dc.subject | imagen negativa | es-ES |
dc.subject | cortesía | es-ES |
dc.subject | libertad negativa | es-ES |
dc.subject | Penelope Brown | es-ES |
dc.subject | Stephen Levinson | es-ES |
dc.title | Pragmatic politeness and history of ideas: face and freedom | en-US |
dc.title | Cortesía pragmática e historia de las ideas: face y freedom | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |