• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Jakobson’s universalist theory and order of acquisition of consonants in Mexican Spanish: A case study

Teoría universalista de Jakobson y orden de adquisición de los fonemas consonánticos del español mexicano: estudio de caso

Author
Flores Hernández, Ana Abigahil

Ramírez Hernández, Esthela

Full text
http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/31037
10.7764/onomazein.34.1
Abstract
The objective of this research was to contrast the results of the CEFI (Questionnaire for the Evaluation of Child Phonology) to elaborate a proposal for a possible acquisition order of the consonant phonemes in Mexican Spanish. Taken as a basis the Jakobson’s universalist theory, the productions of two children aged 2 and 4, were analyzed acoustically to find out the differences and similitudes with this Jacobson proposal. Productions of the 4-year-old child showed no differences with the proposed order while the productions of the 2-year-old child presented some differences in the acquisition order of fricative phonemes regarding to affricate and vibrant consonants.
 
El objetivo del presente estudio es contrastar los resultados de la aplicación del CEFI (Cuestionario para la Evaluación de la Fonología Infantil) para elaborar una propuesta de un posible orden de adquisición de los fonemas consonánticos del español mexicano. Se tomaron como base los principios de la teoría universalista de Jakobson y se analizaron acústicamente las producciones, para describir las diferencias y similitudes del desarrollo de estos niños en cuanto al orden propuesto por esta teoría. En las producciones generadas por el niño de 4 años se encontró un seguimiento del orden propuesto hasta el momento actual de su desarrollo, y en el infante de 2 años de edad se pudieron observar algunas diferencias en cuanto al orden de adquisición de los fonemas fricativos, al respecto de los africados y de las vibrantes.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB