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Decodificación, comprensión lectora y habilidades lingüísticas en escolares con Trastorno Específico del Lenguaje de primero básico

dc.creatorDe Barbieri Ortiz, Zulema
dc.creatorColoma Tirapegui, Carmen Julia
dc.creatorSotomayor Echeñique, Carmen
dc.date2016-12-31
dc.date.accessioned2022-12-01T19:44:17Z
dc.date.available2022-12-01T19:44:17Z
dc.identifierhttp://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/31057
dc.identifier10.7764/onomazein.34.9
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/216940
dc.descriptionSpecific language impairment (SLI) is one of the most common childhood disorders in oral communication and is characterized by the presence of difficulties in the different language components. Children with SLI are a risk group for learning written language. Their heterogeneity of linguistic and metalinguistic characteristics can impact their reader profile. It is known that problems in phonological awareness affect decoding, as well as deficits in grammar, semantics and narrative discourse impact reading comprehension. The purpose of this study was to determine the performance of SLI students in decoding and reading comprehension, and to identify the relationship of these performances with phonological awareness, vocabulary and narrative discourse. Objectives: a) To determine the performance in linguistic and reading skills of SLI first grade students, b) to study the relationship between decoding and linguistic skills (phonological awareness, narrative discourse and vocabulary) and c) to study the relationship between reading comprehension and linguistic skills (phonological awareness, narrative discourse and vocabulary). Method: The sample consisted in 60 children with SLI and a control group of 60 children without SLI. All of them were assessed in reading skills (decoding and reading comprehension) and linguistic skills (phonological awareness, vocabulary and comprehension and production of narratives). Results: Results showed that the performance of SLI students was significantly lower than the performance of the control group in both skills: linguistic and reading. Besides, in both groups a relationship was established between decoding and phonological awareness, and between reading comprehension and phonological awareness and vocabulary. Conclusions: SLIstudents are a risk group for learning to read because they show decreased performances in decoding and reading comprehension. In addition, it was noted that phonological awareness is a skill related to decoding and reading comprehension. Therefore, it is an important skill for these children to learn how to read.  en-US
dc.descriptionEl Trastorno Específico del Lenguaje (TEL) es uno de los trastornos infantiles de la comunicación oral más frecuente que se caracteriza por la presencia de dificultades en los distintos componentes del lenguaje. Los niños con TEL constituyen un grupo de riesgo para el aprendizaje del lenguaje escrito. La heterogeneidad de las características lingüísticas y metalingüísticas de estos puede impactar en su perfil lector. Es sabido que los problemas de conciencia fonológica afectan a la decodificación, así como los déficits en gramática, semántica y discurso narrativo influyen en la comprensión lectora. El propósito del presente trabajo es conocer el desempeño de los escolares con TEL en decodificación y comprensión lectora, e identificar la relación de dichos desempeños lectores con conciencia fonológica, léxico y discurso narrativo. Objetivos: a) Determinar el desempeño en habilidades lingüísticas y lectoras de escolares con TEL de primero básico, b) estudiar la relación entre la decodificación y habilidades lingüísticas (conciencia fonológica, discurso narrativo y el léxico) y c) estudiar la relación entre la comprensión lectora y habilidades lingüísticas (conciencia fonológica, discurso narrativo y el léxico). Método: La muestra está constituida por 60 niños con TEL. Además, se considera un grupo control de 60 menores sin TEL. A todos se les evaluó habilidades lectoras (decodificación y comprensión lectora) y habilidades lingüísticas (conciencia fonológica, vocabulario y discurso narrativo). Resultados: Los resultados muestran que los escolares con TEL presentan un desempeño significativamente inferior que el grupo control, tanto en las habilidades lingüísticas como en las lectoras. Además, en ambos grupos de niños se estableció que la decodificación se relacionaba con la conciencia fonológica, y la comprensión lectora, con la conciencia fonológica y el léxico. Conclusiones: Los escolares con TEL son un grupo de riesgo para el aprendizaje lector, ya que evidencian desempeños disminuidos en decodificación y comprensión lectora. Además, se observa que la conciencia fonológica es una habilidad que se relaciona con la decodificación y la comprensión lectora. Por lo tanto, es una habilidad relevante en el aprendizaje lector de estos niños.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Letras de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/31057/24107
dc.sourceOnomázein ; No. 34: 2016; 119-131en-US
dc.sourceOnomázein ; Núm. 34: 2016; 119-131es-ES
dc.source0718-5758
dc.subjectspecific language impairment; decodingen-US
dc.subjectreading comprehensionen-US
dc.subjectphonological awarenessen-US
dc.subjectvocabularyen-US
dc.subjectnarrativeen-US
dc.subjecttrastorno especifico de lenguajees-ES
dc.subjectdecodificaciónes-ES
dc.subjectcomprensión lectoraes-ES
dc.subjectconciencia fonológicaes-ES
dc.subjectléxicoes-ES
dc.subjectnarraciónes-ES
dc.titleDecoding, reading comprehension and linguistic skills in Specific Language Impairment first grade studentsen-US
dc.titleDecodificación, comprensión lectora y habilidades lingüísticas en escolares con Trastorno Específico del Lenguaje de primero básicoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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