Show simple item record

La recepción de Henri-René Lenormand en la España de principios de siglo XX

dc.creatorMarín Hernández, David
dc.date2018-12-31
dc.date.accessioned2022-12-01T19:44:23Z
dc.date.available2022-12-01T19:44:23Z
dc.identifierhttp://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/31329
dc.identifier10.7764/onomazein.42.06
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/216997
dc.descriptionEven if Lenormand’s works are barely read or played in actual days, he was one of the avant-garde authors that generated more attention in the early twentieth century. The French author was enthusiastically welcomed by Spanish public. His works were frequently translated and played in Spanish theaters and intense debates were hold in literary reviews about how to interpret his characters. However, Lenormand’s psychological conception of human being divided Spanish criticism in two groups: those who were in favour of his freudian proposals and those conservative critics who rejected Lenormand’s novelties because they did not fit in the theatrical trends prevailing in early twentieth century Spain. Another controversial aspect in the Spanish reception of Lenormand’s works was the alleged innovative nature of his theater: was he really an avant-garde author or did he merely relocate the great dramas of classical theater into the twentieth century? The aim of this paper is to study the diverse reactions stimulated by Lenormand’s works among Spanish criticism.en-US
dc.descriptionPese a que actualmente apenas es leído o representado en los teatros, Lenormand fue uno de los autores vanguardistas que más interés generó a principios de siglo XX. La acogida que el público español brindó al autor francés fue especialmente calurosa. Sus obras se traducían y representaban con frecuencia, y suscitaban intensos debates en las revistas literarias. Sin embargo, la concepción psicológica del ser humano que Lenormand ofrecía en sus dramas dividió en dos a la crítica española: aquellos que defendían sus propuestas freudianas y aquellos otros sectores más conservadores que rechazaron las novedades lenormandianas por no encajar en las tendencias teatrales que imperaban en la España de principios de siglo XX. Otro de los aspectos controvertidos en la recepción española de Lenormand fue el supuesto carácter innovador de su teatro: ¿era realmente un autor vanguardista o se limitaba a trasladar al siglo XX los grandes dramas del teatro clásico? En este trabajo estudiaremos las diversas reacciones que la obra de Lenormand suscitó entre los críticos españoles de principios de siglo XX.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Letras de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/31329/24307
dc.sourceOnomázein ; No. 42: 2018; 74-101en-US
dc.sourceOnomázein ; Núm. 42: 2018; 74-101es-ES
dc.source0718-5758
dc.subjectLenormandes-ES
dc.subjectteatro vanguardistaes-ES
dc.subjectrecepción literariaes-ES
dc.subjecttraducción literariaes-ES
dc.subjectrevistas literariases-ES
dc.subjectLenormanden-US
dc.subjectavant-garde theatreen-US
dc.subjectliterary receptionen-US
dc.subjectliterary translationen-US
dc.subjectliterary reviewsen-US
dc.titleHenri-René Lenormand’s reception in the early twentieth century Spainen-US
dc.titleLa recepción de Henri-René Lenormand en la España de principios de siglo XXes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record