Show simple item record

dc.creatorCrespo A., Nina
dc.creatorGarcía E., Georgina
dc.creatorCarvajal V, Claudia
dc.date2003-12-31
dc.date.accessioned2022-12-01T19:44:35Z
dc.date.available2022-12-01T19:44:35Z
dc.identifierhttp://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/31673
dc.identifier10.7764/onomazein.8.09
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/217034
dc.description(The purpose of this paper is to investigate the elements that contribute to the development of meta-comprehensive knowledge in Language and Communication students. The data were gathered and interpreted by using a combination of qualitative and quantitative methodology. First, the metacomprehensive knowledge questionnaire on meta-comprehensive knowledge (Peronard et al., 2002) was administered to 720 students from 21 different courses. With this in mind, the teachers of the five courses with the lowest and the five highest level of meta-comprehensive knowledge were interviewed. They described the activities they used in their own classes to teach and evaluate reading, thus manifesting indirectly their beliefs in and attitudes toward the subject. The conclusions allow us to observe that a greater availability of didactic material, a strategic attitude towards the training of the reader and a functional approach to reading and to texts would be elements of practicum that contribute to the development of metacomprehensive knowledge of unexperienced readers.)en-US
dc.descriptionEste artículo indaga acerca de qué factores en el aula de Lenguaje y Comunicación favorecen el desarrollo del conocimiento metacomprensivo de los estudiantes. La recolección e interpretación de los datos se han realizado combinando técnicas cuantitativas y cualitativas. Así, en una primera instancia se aplicó el cuestionario de conocimiento metacomprensivo (Peronard et al. 2002) a 720 alumnos, que estaban distribuidos en 21 cursos. A partir de allí, se entrevistaron los docentes de los cinco cursos con percentil más alto y de los cinco más bajo. Ellos describieron las actividades que aplicaban en clases para enseñar la lectura y para evaluarla, manifestando indirectamente sus creencias y actitudes respecto del tema. Las conclusiones nos permiten observar que una mayor disposición de recursos didácticos, una actitud estratégica al servicio del entrenamiento lector y una visión funcional de la lectura y de los textos, serían elementos de la práctica docente que favorecerían este desarrollo en los lectores noveleses-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Letras de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/31673/40895
dc.rightsDerechos de autor 2003 Onomázeines-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0es-ES
dc.sourceOnomázein ; No. 8 (2003); 161-174en-US
dc.sourceOnomázein ; Núm. 8 (2003); 161-174es-ES
dc.source0718-5758
dc.titleCONCEPCIONES DIDÁCTICAS DE LA LECTURA: SU INFLUENCIA EN EL SABER DE LOS ESCOLARESes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record