• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

HOW DO CHILDREN UNDERSTAND STATEMENTS? POSSIBLE INFLUENCES OF TRANSPARENCY AND FAMILIARITY

¿CÓMO COMPRENDEN LOS NIÑOS LAS LOCUCIONES? POSIBLES INFLUENCIAS DE LA TRANSPARENCIA Y LA FAMILIARIDAD

Author
Crespo, Nina

Alfaro, Pedro

Pérez, Denisse

Full text
http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/31927
10.7764/onomazein.17.03
Abstract
Late speech development –after the age of six– involves the comprehension of figurative statements. However, not all of these structures are learned in the same manner or at the same speed. Frequencies of use of a given statement and its greater opacity or transparency influence the relationship between the literal form and its figurative meaning. Within this framework, this paper aims at theoretically and operatively defining transparent and opaque, familiar and unfamiliar statements and, at the same time, at gauging, by means of interactive software, the performance of 77, 6-10-year-old Chilean students. Results show that differences in scores per age –for both kinds of statements– were significant only if the achievement of 10-year-olds’ was compared with the scores obtained by the younger participants and that acquisition seems to improve significantly at that age. As far as the differences between the comprehension of familiar, transparent utterances and unfamiliar, opaque statements is concerned, each age group showed that they had more difficulties with the latter and, although the gap in the scores obtained by both kinds of utterances narrows in the 10-yearolds, differences were significant in all cases. This would confirm Levorato and Cacciari’s (1992) hypothesis on the emergence of a contextualization strategy that would allow the participants to deal with utterances otherwise. 
 
El desarrollo tardío del lenguaje oral, es decir, aquel que tiene lugar después de los seis años, involucra la comprensión de locuciones figurativas. Sin embargo, no todas estas estructuras se aprenden de igual manera y a igual velocidad. Inciden la frecuencia de uso de la locución y su mayor opacidad o transparencia en la relación entre la forma literal y el significado traslaticio. Dentro de este marco, el presente artículo tiene por objetivo deslindar definiciones teóricas y operativas de las locuciones transparentes y opacas, familiares y no familiares y, a la vez, medir cómo se desempeñan 77 niños chilenos entre 6 y 10 años en la comprensión de dichas locuciones, utilizando un software interactivo. Los resultados demostraron que las diferencias de puntajes por edad –para ambos tipos de locuciones– sólo eran significativas si se comparaba el logro del grupo de niños de 10 años con los de los niños de edades menores, indicando que la adquisición parece dar un salto significativo a esa edad. En relación con las diferencias de comprensión de locuciones transparentes familiares y opacas no familiares, cada grupo de edad demostró más dificultades en estas últimas y, aunque la brecha de los puntajes en ambos tipos de frases disminuía en los niños de 10 años, en todos los casos las diferencias fueron significativas. Esto corroboraría la hipótesis de Levorato y Cacciari (1992) respecto del surgimiento de una estrategia de contextualización que permitiría a los sujetos lidiar de otra manera con las locuciones.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB