• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Estructura y patrones léxicos en informes escritos de estudiantes universitarios

Author
Muñoz Acevedo, Daniel

Full text
http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/31955
10.7764/onomazein.13.04
Abstract
The following article reports on the results of a preliminary study of lexical patterning in academic reports. The study was conducted on a corpus of 163 reports written by undergraduate students. To analyse the data we apply a quantitative lexical frequency method. For the interpretation of vocabulary in use we adopt a qualitative approach and we propose a conceptually-based taxonomy that allows to link vocabulary to disciplinary contexts. Results obtained provide information to characterise the genre at this stage of literacy education. Finally, on the basis of this new contextually-oriented taxonomy, it is concluded that the presence of technical vocabulary, in its restricted sense, is linked to the nature of the object of study of each discipline rather than to the level of specialisation achieved by the students writers of the reports, which is more adequately accounted for by the use of everyday conceptually refined terminology according to each specialised context.
 
En este artículo informamos acerca de los resultados de un primer estudio sobre patrones léxicos en informes académicos de estudiantes universitarios. Para el análisis del corpus, constituido por una muestra de 163 informes de estudiantes de segundo año, aplicamos una metodología cuantitativa de frecuencia léxica; para la interpretación del léxico en uso adoptamos criterios cualitativos y proponemos una taxonomía de base conceptual que permite vincularlos a sus contextos disciplinarios. Los resultados obtenidos contribuyen a la caracterización del género en este estadio de formación y nos permiten concluir que la presencia de tecnolecto, en su sentido restringido, dice relación con la naturaleza del objeto de estudio de cada disciplina; el nivel de especialización alcanzado por los autores de los informes, se explica, en cambio, por la utilización de terminología cotidiana refinada conceptualmente de acuerdo a cada especialidad.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB