Semantic networks of words in lexical availability studies of English L1 and English FL
Redes semánticas en el léxico disponible de inglés L1 e inglés LE
Author
Ferreira, Roberto
S. Echeverría, Max
Abstract
Lexical availability has been widely used in the Spanish-speaking world
for more than two decades. However, only in recent years has there been
growing interest in its cognitive aspects. The present article deals with
semantic relations of words in lexical availabily tests. A group of advanced
EFL students, native speakers of Spanish, and a similar group of native
speakers of English were examined. These subjects were given a lexical
availability test that required them to produce words from different semantic
categories. The resulting semantic relations were then made explicit by
means of several graphs or semantic networks which showed that EFL
students distinguish only large semantic categories, while native speakers
of English organise words into highly specific subcategories. La disponibilidad léxica ha sido ampliamente utilizada en el mundo hispano
desde hace algún tiempo. Sin embargo, sólo recientemente se han
abordado los aspectos cognitivos de este enfoque. Este artículo tiene como
objetivo mostrar las relaciones semánticas de las palabras en las pruebas
de disponibilidad léxica. La muestra estuvo constituida por estudiantes
avanzados de inglés LE (EFL) –hablantes nativos de español– y por hablantes
nativos de inglés. A ambos grupos se les aplicó una prueba de
disponibilidad léxica donde los sujetos debían producir palabras dentro de
diferentes categorías semánticas. Las relaciones semánticas resultantes
fueron luego representadas en grafos o redes semánticas y demostraron
que los alumnos de inglés LE solamente distinguen grandes categorías
semánticas, mientras que los hablantes nativos son capaces de organizar
las palabras en subcategorías con un alto grado de especificidad