Verbal encounters: rapport management in the construction of image
Encuentros orales con fines de estudio: gestión interrelacional en la construcción de imagen
Author
Montecino Soto, Lésmer
Abstract
One way to access disciplinary knowledge in the academia is by means of
study groups. This kind of interaction, in the context of an agenda defined
by the nature of the task, involves the spread of resources of interrelational
nature aiming to the co-construction of meaning. This negotiation adds to
the construction of disciplinary knowledge as well as to the discursive
image within the group. In this article we intend to describe some of the
strategies of rapport management carried out within study groups. We use
a microanalysis that accounts for the identification of linguistic resources
selected by participants of verbal encounters in order to accomplish personal
and collective aims. From a total of 12 verbal encounters, which total
24 hours of video recording, we have selected three episodes from one of
these encounters. By applying a qualitative methodology, the data depict
that both a positive (polite) and negative (impolite) rapport management can
lead to the achievement of individual and collective aims. Una forma de acceder al conocimiento disciplinar en el ámbito académico
es a través del estudio en grupo. Esta interacción con una agenda delimitada
por la naturaleza de la tarea implica desplegar recursos de gestión
interrelacional con el fin de co-construir tanto el significado, cuya negociación
apunta al conocimiento disciplinar, como la imagen discursiva
en términos relacionales. De acuerdo con lo anterior, en este artículo
pretendemos describir algunas estrategias de gestión interrelacional
por medio de un microanálisis que permita dar cuenta de los recursos
lingüísticos desplegados por los participantes en encuentros orales con
fines de estudio para conseguir el cumplimiento de propósitos personales
y colectivos. De un total de doce encuentros videograbados, con una duración
aproximada de 24 horas en total, hemos seleccionado episodios
solo de uno. Aplicando una metodología cualitativa, los datos muestran
que tanto una gestión interrelacional positiva (cortés) como negativa
(descortés), utilizadas estratégicamente, pueden conducir al logro de un
objetivo tanto individual como colectivo