• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Conocimiento de estrategias de lectura y metacomprensión

Author
Peronard Thierry, Marianne

Full text
http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/33965
10.7764/onomazein.7.06
Abstract
A brief defense in favour of the term “strategic behaviour” instead of “strategy”is made. After an historical review of the notion of “reading”, we acknowledge that now-a-days most of reading specialists coincider it a strategic cognitive process. With the impact of Flavell’s concept of metacognition, the question, whether to consider strategies as conscious and deliberate activities, arises. Mention is made of the distinction between metacognitive knowledge and metacognitive activity and a sample of the multichoice questionnaire used to measure metacomprehensive knowledge is shown. This questionnaire was given both to Argentinian and Chilean students attending elementary and secondary schools. The results show great similarity from the developmental point of view, with a constant but small advantage on the part of the Argentinian, especially at the eighth school-level, which is an elementary grade in Chile and secondary in Argentina.
 
Luego de una breve aclaración conceptual para justificar el uso de la expre-sión “actividad estratégica” en vez de “estrategia” y de una somera revisión histórica del concepto lectura, se hace ver que actualmente la mayoría de los estudiosos acepta que la lectura es una actividad cognitiva de naturaleza estratégica, es decir, dirigida a un fin. Con la incorporación de la noción de metacognición surge una controversia acerca del carácter consciente de las estrategias. Se recuerda la distinción entre actividad y conocimiento metacognitivos para luego mostrar breves ejemplos del cuestionario de selec-ción múltiple construido para medir el conocimiento metacomprensivo en alumnos de enseñanza básica y media en Córdoba, Argentina, y en Valparaíso, Chile. Se contrastan los resultados muy similares, por lo demás, con una leve ventaja para los trasandinos, sobre todo a nivel de 8º año básico, que corres-ponde a enseñanza media en Argentina.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB