Show simple item record

dc.creatorCordella , Marisa
dc.date2002-12-31
dc.date.accessioned2022-12-01T19:45:17Z
dc.date.available2022-12-01T19:45:17Z
dc.identifierhttp://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/33967
dc.identifier10.7764/onomazein.7.07
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/217267
dc.descriptionThis paper explores doctor-patient communication during the consultation by adopting the interactional sociolinguistic perspective, incorporating both Gumperz’s ‘socio-cultural background knowledge’ and Goffman’s ‘interactional framework’ approaches to understand the institutional alignments and social identity stances that are represented in the discourse. The data was collected in an outpatient clinic in Santiago, Chile. Twenty- two natural recorded consultations carried out by female and male patients visiting both sex doctors constitute the data set for this investigation. The analysis indicates that doctors use a set of voices when interacting with their patients in the medical consultation. Each voice is accomplished by using discourse forms and strategies within a framework of discourse functions. In this process, the consultation is a rich place to get information about patients’ health Doctor voice), to make patients acquire knowledge about their condition (Educator voice) and to create a rapport with patients by using discourse markers and strategies aiming at paying attention to the social identity of the person who is unwell (Human Fellow voice). The concluding remarks highlight the importance of using these three medical voices in the consultation to facilitate a dynamic interaction allowing patients to explore their health and social identity.en-US
dc.descriptionEste estudio investiga la comunicación médico-paciente incorporando una visión de sociolingüística interaccional que acoge las teorías de Gumperz y Goffman. Ambas teorías contribuyen al entendimiento de un evento institucional como una realización sociocultural ligada a reglas institucionales y sociales. El corpus proviene de un consultorio clínico de Santiago, Chile. Veintidós consultas médicas se grabaron en su ambiente natural entre médi-cos mujeres y hombres interactuando con pacientes de ambos sexos. El análisis sugiere que los médicos usan una serie de voces lingüísticas en la interacción médica. Cada voz se lleva a cabo a través de formas y estrategias discursivas que están vinculadas con una función particular. En este proceso, la consulta se presenta como el lugar ideal donde se puede obtener informa-ción de la salud del paciente (voz Médica), educar al paciente sobre la condición médica (voz Educativa) y crear empatía prestando atención a la identidad social del individuo que carece de buena salud (voz Empática). La conclusión enfatiza la importancia de usar las tres voces médicas en la con-sulta de modo de crear una interacción dinámica que permita al paciente desarrollar un discurso vinculado a la situación médica e identidad social.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Letras de la Pontificia Universidad Católica de Chilees-ES
dc.relationhttp://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/33967/40837
dc.rightsDerechos de autor 2002 Onomázeines-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0es-ES
dc.sourceOnomázein ; No. 7 (2002); 117-144en-US
dc.sourceOnomázein ; Núm. 7 (2002); 117-144es-ES
dc.source0718-5758
dc.titleLa interacción médico-paciente en el escrutinio: un estudio de Sociolingüística interaccionales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record