• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Descriptive study on narrative competence development in Chilean Sign Language

Estudio descriptivo del desarrollo de la competencia narrativa en lengua de señas chilena

Author
Acuña Robertson, Ximena

Adamo Quintela, Dora

Cabrera Ramírez, Irene

Lissi, María Rosa

Full text
http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/34233
10.7764/onomazein.26.07
Abstract
The purpose of this study was to evaluate the narrative competence development of a group of deaf children who use sign language as their natural language. Children in this study were in the elementary grades, 1st to 4th. This three-year case study obtained narratives from each child three times, at one-year intervals. These narratives were analyzed focusing on two main aspects: the formal organization of the narrative text, its superstructure, and content organization dealing with the use of linguistic resources that serve to textual cohesion. This study focused on the various forms employed by the children to establish reference and co-reference, when introducing, maintaining or re-introducing the focus of the characters involved in the story they were narrating. Even though the children used all the cohesive elements from the first telling, they modified the functions these elements serve. The study demonstrates how the children gradually develop a capacity to construct narratives, being aware of the information needed by the audience. This is especially important within bilingual education, where it is assumed the ability to develop literacy has an important role in the consolidation process related to the development of competence in the natural language of deaf people of our country, the Chilean Sign Language.
 
El objetivo de este estudio consiste en determinar una evolución en el desarrollo de la competencia narrativa de un grupo de niños sordos, que usan la lengua de señas chilena como su lengua natural y que se encuentran en la etapa escolar (primero a cuarto año básico). Se trata de un estudio de caso, en el que se obtiene una producción narrativa por parte de cada niño en tres momentos distintos con una diferencia de un año entre cada una. estas narraciones son analizadas, enfocándose en dos aspectos: la organización formal del texto narrativo, es decir su superestructura, y la organización del contenido en relación al uso de recursos lingüísticos para establecer cohesión textual. el estudio se enfoca en las formas empleadas al establecer referencia y correferencia, cuando se trata de introducir, mantener o reintroducir el foco sobre los personajes de la historia que narran. Aun cuando los niños ocupan todos los elementos de cohesión desde las primeras narraciones, hay un cambio que está determinado por las funciones para las cuales son usados. Se demuestra cómo los niños desarrollan gradualmente la capacidad para construir narraciones, teniendo en cuenta la información que requiere su audiencia. el conocimiento sobre este aspecto del proceso de adquisición de la lengua de señas en niños sordos cobra importancia en el marco de la educación bilingüe, donde se asume que el desarrollo de habilidades de la lectura y escritura tienen una base importante en la consolidación de habilidades relacionadas con el desarrollo de la competencia en la lengua natural de las personas sordas de nuestro país, esto es, la lengua de señas chilena.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB