• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

Improvement of the learning process of writing through the routines of thought

Mejora del proceso de aprendizaje de la escritura mediante las rutinas del pensamiento

Author
Gutiérrez-Fresneda, Raúl

Gilar Corbí, Raquel

Full text
http://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/44583
10.7764/onomazein.53.10
Abstract
The learning of writing requires the intervention of cognitive processes of great complexity, which causes difficulties in their acquisition from early ages. The sharing of knowledge, ideas and personal hypotheses that each student is building through proposals that enhance cognitive reflection on the process of construction of writing can be a very useful strategy for mastering this learning. The objective of this work was to analyze the effect that the intervention of a program focused on the development of skills that favor access to the writing system through dynamics that enhance the ability to think and reason in a shared way through the routines of thought presents in the process of acquisition of writing. A quasi-experimentaldesign of comparison between groups with pretest and posttest measurements was used. The study involved 356 students aged between 5 and 6 years. The results weigh the potential value of the program and support the development of teaching models that integrate thinking skills into classroom practice for the improvement of the writing system in the first school levels.    
 
La adquisición de la escritura requiere de la intervención de procesos cognitivos de gran complejidad, lo que origina dificultades en su aprendizaje desde las primeras edades. La puesta en común de los conocimientos, ideas e hipótesis personales que va construyendo cada estudiante a través de propuestas que potencien la reflexión cognitiva sobre el proceso de construcción de la escritura puede ser una estrategia de gran utilidad para el dominio de este aprendizaje. El objetivo de este trabajo fue analizar el efecto que la intervención de un programa centrado en el desarrollo de las habilidades que favorecen el acceso al sistema de la escritura mediante dinámicas que potencien la capacidad de pensar a través de las rutinas de pensamiento presenta en el proceso de adquisición de la escritura. Se empleó un diseño cuasi-experimental de comparación entre grupos con medidas pretest y postest. En el estudio participaron 356 estudiantes con edades entre los 5 y 6 años. Los resultados ponderan el valor potencial del programa y apoyan el desarrollo de modelos de enseñanza que integren las habilidades del pensamiento en la práctica del aula para la mejora del sistema de la escritura en los primeros niveles escolares.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB