• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Onomázein: Revista de Linguística, Filología y Traducción
  • View Item

English grammar teaching in translation programmes: a data-driven learning, task-based approach (DDL-TB)

Enseñanza de gramática inglesa en programas de traducción: aprendizaje basado en datos enmarcado en un enfoque por tareas (ABD-ET)

Author
Singer, Néstor

Poblete, José Luis

Velozo, Carlos

Full text
https://onomazein.letras.uc.cl/index.php/onom/article/view/51655
10.7764/onomazein.ne10.06
Abstract
Translator education in monolingual contexts presupposes that students should develop their translation and linguistic competence concurrently, which presents a series of pedagogical challenges. This evaluative descriptive study examines the use of data-driven learning in a task-based approach (DDL-TB) for teaching grammar in a Chilean translation programme. Such an approach implies the exploration of a corpus to find different patterns or linguistic phenomena. The paper presents the design and graduation of tasks and, later, examines the translation students’ and lecturer’s perspectives about the suitability of this approach for English grammar teaching. The students’ comments suggest that the approach allowed them to 1) reflect on the way they learn languages and 2) develop an active role in their formative process. The lecturer highlights that the approach aligns with the learning objectives of the course unit, allowing the course to be effectively ‘descriptive’. It is concluded that the narratives examined in this study indicate that an ABD-ET approach would be suitable for English grammar teaching in translation education.
 
La formación de traductores en contextos monolingües implica que los estudiantes deben desarrollar su competencia traductora en conjunto con su competencia lingüística, lo que presenta una serie de desafíos pedagógicos. Este estudio evaluativo descriptivo examina la aplicación del aprendizaje basado en datos mediante un enfoque por tareas (ABD-ET) para la enseñanza de gramática en un programa de traductores chileno. Dicho enfoque implica la exploración de corpus en búsqueda de diferentes patrones o fenómenos lingüísticos. Se presenta el diseño y graduación de las actividades del curso y, posteriormente, se exploran las percepciones de los estudiantes y el docente en torno a la idoneidad de este enfoque para el estudio de gramática inglesa. Los comentarios de los alumnos sugieren que el enfoque les permitió 1) reflexionar sobre la forma en que aprenden idiomas y 2) adquirir un rol activo en su proceso formativo. El docente destaca que este enfoque se alinea con los objetivos de aprendizaje del curso, permitiendo que el curso sea efectivamente descriptivo. En conclusión, las narrativas analizadas indican que un enfoque ABD-ET sería pertinente para la enseñanza de gramática del inglés en la formación de traductores.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB