• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Playa Ancha
  • Revista Faro
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Playa Ancha
  • Revista Faro
  • View Item

Curriculum y memoria.Las políticas educativas en la construcción de las representaciones sobre el pasado reciente

Author
Grassi, Luciano

Full text
https://www.revistafaro.cl/index.php/Faro/article/view/730
Abstract
Every social reality, as the educational planning and policies are, is a historical, contingent and relational building. Beyond a mere content, the curricula and study plans are, as any social field, a fighting soil where trends are brought face to face to impose points of view. In this way, these buildings are sense cristallizations, subjets and subjetivity formers, that is, formers of internal cultures and institutional culture spreaders. From this outlook, the debates and questions about the foundations of the transmission and teaching of history in limit experiences, become essential. The aim of this work is to investigate about the different meanings of human rights systematic and massive infringements ocurring throughout the last military dictatorship, which operated on the building of study plans, curricula and minimun contents in the high school in the course of the democratic period.
 
Toda realidad social, y las políticas y planificaciones educativas lo son; son construcciones históricas, contingentes y relacionales. Más allá de un mero contenido, el currículo y los planes de estudios son como todo campo social, un terreno de luchas en el que las tendencias se confrontan para imponer puntos de vista. De esta manera, estas construcciones son cristalizaciones de sentidos, formadoras de sujetos y de subjetividades, es decir de culturas interiorizadas, siendo un propagador de la cultura institucional que se reproduce. Desde esta perspectiva, se vuelven esenciales los debates y los interrogantes sobre la fundamentación de la transmisión y la enseñanza de la historia de una experiencia límite. Este trabajo tiene por finalidad indagar las distintas significaciones acerca de las violaciones sistemáticas y masivas a los derechos humanos, ocurridas durante la última dictadura militar; que operaron en la construcción de los planes de estudio, currículos y contenidos mínimos dispuestos para la enseñanza media en el transcurso del periodo democrático.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB