Show simple item record

dc.creatorGrassi, Luciano
dc.date2022-08-04
dc.date.accessioned2022-12-05T14:51:41Z
dc.date.available2022-12-05T14:51:41Z
dc.identifierhttps://www.revistafaro.cl/index.php/Faro/article/view/730
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/218189
dc.descriptionEvery social reality, as the educational planning and policies are, is a historical, contingent and relational building. Beyond a mere content, the curricula and study plans are, as any social field, a fighting soil where trends are brought face to face to impose points of view. In this way, these buildings are sense cristallizations, subjets and subjetivity formers, that is, formers of internal cultures and institutional culture spreaders. From this outlook, the debates and questions about the foundations of the transmission and teaching of history in limit experiences, become essential. The aim of this work is to investigate about the different meanings of human rights systematic and massive infringements ocurring throughout the last military dictatorship, which operated on the building of study plans, curricula and minimun contents in the high school in the course of the democratic period.en-US
dc.descriptionToda realidad social, y las políticas y planificaciones educativas lo son; son construcciones históricas, contingentes y relacionales. Más allá de un mero contenido, el currículo y los planes de estudios son como todo campo social, un terreno de luchas en el que las tendencias se confrontan para imponer puntos de vista. De esta manera, estas construcciones son cristalizaciones de sentidos, formadoras de sujetos y de subjetividades, es decir de culturas interiorizadas, siendo un propagador de la cultura institucional que se reproduce. Desde esta perspectiva, se vuelven esenciales los debates y los interrogantes sobre la fundamentación de la transmisión y la enseñanza de la historia de una experiencia límite. Este trabajo tiene por finalidad indagar las distintas significaciones acerca de las violaciones sistemáticas y masivas a los derechos humanos, ocurridas durante la última dictadura militar; que operaron en la construcción de los planes de estudio, currículos y contenidos mínimos dispuestos para la enseñanza media en el transcurso del periodo democrático.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Playa Ancha, Valparaíso, Chilees-ES
dc.relationhttps://www.revistafaro.cl/index.php/Faro/article/view/730/869
dc.sourceRevista F@ro; Vol. 2 No. 10 (2009): F@ro 10en-US
dc.sourceRevista F@ro; Vol. 2 Núm. 10 (2009): F@ro 10es-ES
dc.source0718-4018
dc.source0718-2023
dc.titleCurriculum y memoria.Las políticas educativas en la construcción de las representaciones sobre el pasado recientees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record