• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Praxis Psy
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Praxis Psy
  • View Item

Development and validity of a new test of executive functions free of schooling bias (Tele).

Desarrollo de un nuevo test de funciones ejecutivas libre de sesgo por escolaridad (Tele).

Author
Ramos-Henderson, Miguel

Ledezma-Dames, Andrés

Devia-Henríquez, Camila

Hernandez-Gallardo, Daniela

Full text
https://praxispsy.udp.cl/index.php/praxispsi/article/view/180
10.32995/praxispsy.v23i37.180
Abstract
There are no cognitive assessment instruments free of educational bias to investigate executive functions in elderly people with low educational level. In view of this, we proposed to design a new schooling-free executive test (TELE) for these people. A non-experimental, cross-sectional and instrumental study was carried out in a sample composed of a total of 90 Chilean participants, of whom 74 were cognitively healthy elderly (control group) and 16 with a diagnosis of mild major neurocognitive disorder (MND). We used Addenbrook's Cognitive Assessment III (ACE III) and the Trail Making Tests (TMT) part A and B as cognitive comparison tests and the Activities of Daily Living Questionnaire (T-ADLQ) scale to assess functional impairment. Subsequently, an evaluator blinded to the results of these tests and to the participants' diagnosis, applied the TELE. Three comparison groups were established, cognitively healthy control with low schooling (2 to 8 years), middle schooling (9 to 12 years) and a clinical group with a diagnosis of NCCD. Using the ANOVA test with Tukey's post hoc, it was found that, unlike TMT and ACE III, TELE total and TELE time did not show significant differences between the control groups with different levels of schooling, but did show significant differences with the TNCM group. TELE time and total showed a moderate to high positive correlation with TMT and ACE III and a negative correlation with T-ADLQ. Of all the cognitive tests applied, only TELE was not affected by years of schooling, as reported by the ANCOVA analysis of covariance (TELE total: p=.570, TELE time: p=.273). Conclusion: TELE is a test for FE able to differentiate cognitively healthy older people from older people with mild major neurocognitive disorder, has convergent validity and is not affected by years of schooling.
 
No existen instrumentos de evaluación cognitiva libres de sesgo educacional, para pesquisar funciones ejecutivas en personas mayores con bajo nivel educativo. Frente a esto, nos propusimos diseñar un nuevo test ejecutivo libre de escolaridad (TELE) para estas personas. Se llevó a cabo un estudio no experimental, transversal e instrumental, en una muestra compuesta por un total de 90 participantes, de nacionalidad chilena, de los cuales, 74 fueron personas mayores cognitivamente sanas (grupo control) y 16 con diagnóstico de trastorno neurocognitivo mayor leve (TNCM). Utilizamos el Addenbrook’s Cognitive Assessment III (ACE III) y el Trail Making Tests (TMT) parte A y B, como pruebas cognitivas de comparación y la escala Activities of Daily Living Questionnaire (T-ADLQ) para evaluar el deterioro funcional. Posteriormente, un evaluador ciego a los resultados de estas pruebas y al diagnóstico de los participantes, aplicó el TELE. Se establecieron tres grupos de comparación, control cognitivamente sano de baja escolaridad (2 a 8 años), escolaridad media (9 a 12 años) y un grupo clínico con diagnóstico de TNCM. Utilizando la prueba ANOVA con post hoc de Tukey, se encontró que a diferencia de TMT y ACE III, TELE total y TELE tiempo, no presentó diferencias significativas entre los grupos controles de distinto nivel de escolaridad, pero si con el grupo TNCM. TELE tiempo y total, mostraron correlación positiva de nivel moderado a alto con TMT y ACE III y correlación negativa con T-ADLQ. De todos los test cognitivos aplicados, solo TELE no fue afectado por los años de escolaridad, según lo reportado por el análisis de covarianza ANCOVA (TELE total: p=.570, TELE tiempo: p=.273). Conclusión: TELE es un test para FE capaz de diferenciar personas mayores cognitivamente sanas de personas mayores con trastorno neurocognitivo mayor leve, cuenta con validez convergente y no se encuentra afectado por los años de escolaridad.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB