• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Arquitectura
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista de Arquitectura
  • View Item

Low angle view. Integration of Art and Architecture in the axis nadir - zenith

Contrapicado. Integración de Arte y Arquitectura en el eje nadir-cenit

Author
Pantaleón Panaro, Carlos

Full text
https://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/68179
10.5354/0719-5427.2022.68179
Abstract
This article reflects on the dichotomy raised by Alfredo Jaar and Evelyn Meynard between art and architecture, stating that such separation responds to conventional criteria. It is argued that what transforms any human creation −in particular the so-called work of architecture− into a work of art is a plus, an ineffable condition, which exceeds its ordinary qualities. This condition is not an intrinsic faculty of the object nor of the subject but arises when the subject recognizes having reached the universe of ideality to which he aspires through the work, even belonging to the universe of reality. According to this idea, it is the subject who grants the object the quality of a work of art according to its recognition, so that any work thus recognized becomes a work of art. This affirmation is the essential theme of this work that is sustained as a hypothesis that is not given a scientific demonstration because it remains in the plane of subjectivity. However, trying to answer the questions formulated by both, it maintains that in those works that structure their spatiality according to the nadir-zenith relationship, the human being has greater possibilities of achieving the ideality to which he aspires.  
 
Se reflexiona sobre la dicotomía planteada por Alfredo Jaar y Evelyn Meynard entre arte y arquitectura, manifestando que tal separación responde a criterios convencionales. Se sostiene que lo que transforma a cualquier creación humana −en particular a la denominada obra de arquitectura− en obra de arte es un plus, una condición inefable, que supera sus cualidades ordinarias. Esta condición no es una facultad intrínseca al objeto, ni al sujeto, sino que surge cuando este reconoce haber alcanzado a través de la obra el universo de la idealidad al que aspira, aun perteneciendo al universo de lo real. De acuerdo con esta idea, es el sujeto quien otorga al objeto la cualidad de obra de arte según su reconocimiento, de modo que toda obra así reconocida se transforma en tal. Esta afirmación es el tema esencial de este trabajo que se sostiene como una hipótesis a la que no se da una demostración científica, pues permanece en el plano de la subjetividad. No obstante, tratando de responder a las preguntas por ambos formuladas, se sostiene que en aquellas obras que estructuran su espacio según la relación nadir-cenit, el ser humano tiene mayores posibilidades de alcanzar la idealidad a la que aspira.  
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB