Show simple item record

Contrapicado. Integración de Arte y Arquitectura en el eje nadir-cenit

dc.creatorPantaleón Panaro, Carlos
dc.date2022-12-27
dc.date.accessioned2023-01-03T18:18:26Z
dc.date.available2023-01-03T18:18:26Z
dc.identifierhttps://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/68179
dc.identifier10.5354/0719-5427.2022.68179
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/219341
dc.descriptionThis article reflects on the dichotomy raised by Alfredo Jaar and Evelyn Meynard between art and architecture, stating that such separation responds to conventional criteria. It is argued that what transforms any human creation −in particular the so-called work of architecture− into a work of art is a plus, an ineffable condition, which exceeds its ordinary qualities. This condition is not an intrinsic faculty of the object nor of the subject but arises when the subject recognizes having reached the universe of ideality to which he aspires through the work, even belonging to the universe of reality. According to this idea, it is the subject who grants the object the quality of a work of art according to its recognition, so that any work thus recognized becomes a work of art. This affirmation is the essential theme of this work that is sustained as a hypothesis that is not given a scientific demonstration because it remains in the plane of subjectivity. However, trying to answer the questions formulated by both, it maintains that in those works that structure their spatiality according to the nadir-zenith relationship, the human being has greater possibilities of achieving the ideality to which he aspires.  en-US
dc.descriptionSe reflexiona sobre la dicotomía planteada por Alfredo Jaar y Evelyn Meynard entre arte y arquitectura, manifestando que tal separación responde a criterios convencionales. Se sostiene que lo que transforma a cualquier creación humana −en particular a la denominada obra de arquitectura− en obra de arte es un plus, una condición inefable, que supera sus cualidades ordinarias. Esta condición no es una facultad intrínseca al objeto, ni al sujeto, sino que surge cuando este reconoce haber alcanzado a través de la obra el universo de la idealidad al que aspira, aun perteneciendo al universo de lo real. De acuerdo con esta idea, es el sujeto quien otorga al objeto la cualidad de obra de arte según su reconocimiento, de modo que toda obra así reconocida se transforma en tal. Esta afirmación es el tema esencial de este trabajo que se sostiene como una hipótesis a la que no se da una demostración científica, pues permanece en el plano de la subjetividad. No obstante, tratando de responder a las preguntas por ambos formuladas, se sostiene que en aquellas obras que estructuran su espacio según la relación nadir-cenit, el ser humano tiene mayores posibilidades de alcanzar la idealidad a la que aspira.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arquitectura y Urbanismoes-ES
dc.relationhttps://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/68179/71982
dc.rightsDerechos de autor 2022 Revista de Arquitecturaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista de Arquitectura; Vol. 27 Núm. 43 (2022); 140-161es-ES
dc.source0719-5427
dc.source0716-8772
dc.subjectArquitectura, arte, cenit, estética, filosofía, nadires-ES
dc.subjectAesthetic, architecture, art, nadir, philosophy, zenithen-US
dc.titleLow angle view. Integration of Art and Architecture in the axis nadir - zenithen-US
dc.titleContrapicado. Integración de Arte y Arquitectura en el eje nadir-cenites-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record