• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Talca
  • Neuma: Revista de Música y Docencia Musical
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Talca
  • Neuma: Revista de Música y Docencia Musical
  • View Item

Stimulation of musical intelligence in the classroom: A work of the teaching specialist of music

Estimulación de la inteligencia musical en el aula de clases: Una labor del docente especialista de música

Author
Riascos, Susana

Full text
https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/68
Abstract
The teaching specialist of music, as responsible for the student’s musical development should be aware about the importance that weighs on his shoulders when he is looking for strategies and activities that allows kids to reach the optimal development of their musical skills. This ability or Musical intelligence is part of the intelligences present in every human being, according to the proposed by the psychologist Howard Gardner in its Theory of the Multiple Intelligences. This way, in the stimulation of the musical intelligence, it is essential that the teacher has aesthetic taste to inculcate in its students the desire to be attentive and sensitive listeners to perceive the timbre elements, tunning, rhythm and melody that escape to the comprehension of any amateur ear, to this is essential to listen, beyond the esthetic stick. As Casas affirm “listening is to enter into the world of the composer world, is to recreate and to have the ability to travel through time”.
 
El docente especialista de música, como encargado de velar por el desarrollo musical en sus alumnos, debe tomar conciencia de la importancia que recae sobre sí mismo a la hora de buscar estrategias y actividades que permitan a los niños alcanzar el desarrollo óptimo de sus capacidades musicales. Esta capacidad o inteligencia Musical, hace parte de las inteligencias presentes en cada ser humano, según lo propuesto por el psicólogo Howard Gardner en el año 1979 a través de su Teoría de las Inteligencias Múltiples. Así, en la estimulación de la inteligencia musical, es indispensable que el docente posea gusto estético para inculcar a sus alumnos el deseo de ser oyentes atentos y sensibles para percibir los elementos tímbricos, afinación, ritmo y melodía que escapan a la comprensión de cualquier oído inexperto, para ello es indispensable escuchar, no solo desde el plano estético. Como lo afirma Casas escuchar es entrar en el mundo del compositor, es re-crear y tener la capacidad de viajar en el tiempo”.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Consumo musical: tensiones entre emisoras musicales juveniles y dispositivos portátiles / Music consumption: tensions between youth music stations and mobile devices 

    CUESTA, ÓSCAR JULIÁN; Fundación Universitaria Los Libertadores, Bogotá.. Cuadernos.info; núm. 30: TEMA CENTRAL: RENOVACIÓN DEL PERIODISMO; 73-82
  • Construction and Validation of the Adolescent Perceived Risks and Benefits of Exposure to Music From Personal Music Players Questionnaire 

    Abraham, Mónica; Universidad Tecnológica Nacional; Cupani, Marcos; Instituto de Investigaciones Psicológicas del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad Nacional de Córdoba; Biassoni, Ester Cristina; Universidad Tecnológica Nacional; Azpilicueta, Ana Estefania; Instituto de Investigaciones Psicológicas del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad Nacional de Córdoba. Psykhe; Volumen 27, Número 2 (2018)
  • Research and performance of colonial period Latin American music: Pablo Hernández Balaguer, early music and Revista Musical Chilena 

    Escudero, Miriam. Revista Musical Chilena; Vol. 67 Núm. 220 (2013): Julio - Diciembre; 76 - 93
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB