• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Talca
  • Neuma: Revista de Música y Docencia Musical
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Talca
  • Neuma: Revista de Música y Docencia Musical
  • View Item

Leemúsica: Enseñanza del lenguaje musical en educación infantil (3 a 5 años) con apoyo de las TIC

Author
Castañón, María del Rosario

Vivaracho Pascual, Carlos Enrique

Full text
https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/140
Abstract
Introducing musical language at early ages (3 to 5 years old) asks the collaboration with the reading and writing process in a global conception of learning. Associating sounds and its graphics is a simultaneous development of musical and linguistic space. It contributes also to the development of psychomotor aspects and hand to eyes coordination, to the improvement of the use of voice and sound production, the breathing, and the rhythmic relationship of syllables and words, to the refinement of vocal and ear tuning, as well as it introduces children in some creative and interpretative skills which helps their expressive capacities. Using ICT contributes as well to the approach of the children to basic technologic tools and helps the relation with computer interfaces from the initial levels at school.
 
La introducción del lenguaje musical en edades infantiles tempranas (3 a 5 años) parte de la colaboración con la evolución y el desarrollo del proceso lecto-escritor en un entorno globalizado del aprendizaje. La asociación de sonidos concretos con sus grafías se produce así de manera simultánea tanto en el ámbito lingüístico como en el formato musical. Contribuye al desarrollo de aspectos psicomotores y de coordinación visomanual, a la mejora del manejo  vocal y de producción del sonido, al control respiratorio, a la interrelación silábica del ritmo y las palabras, al refinamiento de los procesos de ajuste auditivos y vocales y a la introducción de las habilidades interpretativas y creativas desarrollando las posibilidades expresivas de los niños. La utilización de las TIC (tecnologías de la Información y la Comunicación) fomenta el manejo de las herramientas tecnológicas básicas en edades tempranas, la relación con las interfaces informáticas y los aprendizajes desde niveles iniciales apoyados en los elementos informáticos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB