Show simple item record

dc.creatorCastañón, María del Rosario
dc.creatorVivaracho Pascual, Carlos Enrique
dc.date2012-12-01
dc.date.accessioned2023-01-16T20:49:35Z
dc.date.available2023-01-16T20:49:35Z
dc.identifierhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/140
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/220069
dc.descriptionIntroducing musical language at early ages (3 to 5 years old) asks the collaboration with the reading and writing process in a global conception of learning. Associating sounds and its graphics is a simultaneous development of musical and linguistic space. It contributes also to the development of psychomotor aspects and hand to eyes coordination, to the improvement of the use of voice and sound production, the breathing, and the rhythmic relationship of syllables and words, to the refinement of vocal and ear tuning, as well as it introduces children in some creative and interpretative skills which helps their expressive capacities. Using ICT contributes as well to the approach of the children to basic technologic tools and helps the relation with computer interfaces from the initial levels at school.en-US
dc.descriptionLa introducción del lenguaje musical en edades infantiles tempranas (3 a 5 años) parte de la colaboración con la evolución y el desarrollo del proceso lecto-escritor en un entorno globalizado del aprendizaje. La asociación de sonidos concretos con sus grafías se produce así de manera simultánea tanto en el ámbito lingüístico como en el formato musical. Contribuye al desarrollo de aspectos psicomotores y de coordinación visomanual, a la mejora del manejo  vocal y de producción del sonido, al control respiratorio, a la interrelación silábica del ritmo y las palabras, al refinamiento de los procesos de ajuste auditivos y vocales y a la introducción de las habilidades interpretativas y creativas desarrollando las posibilidades expresivas de los niños. La utilización de las TIC (tecnologías de la Información y la Comunicación) fomenta el manejo de las herramientas tecnológicas básicas en edades tempranas, la relación con las interfaces informáticas y los aprendizajes desde niveles iniciales apoyados en los elementos informáticos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Talcaes-ES
dc.relationhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/140/137
dc.rightsDerechos de autor 2012 Neuma (Talca)es-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 2 (2012); 98-108en-US
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 2 (2012); 98-108es-ES
dc.source0719-5389
dc.source0718-7017
dc.subjectICTen-US
dc.subjectreading and writing processen-US
dc.subjectmusical languageen-US
dc.subjectnursery and children school from 3 to 5 years olden-US
dc.subjectdidactics of musicen-US
dc.subjectTICes-ES
dc.subjectproceso lecto-escritores-ES
dc.subjectlenguaje musicales-ES
dc.subjecteducación infantiles-ES
dc.subjectdidáctica de la músicaes-ES
dc.titleLeemúsica: Enseñanza del lenguaje musical en educación infantil (3 a 5 años) con apoyo de las TICes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typetextoes-ES
dc.typetexten-US
dc.typeTextopt-BR


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record