• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Talca
  • Neuma: Revista de Música y Docencia Musical
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Talca
  • Neuma: Revista de Música y Docencia Musical
  • View Item

Profesar una vocación por la educación: Tres cartas en forma de escargot

Author
Oliva, María Angélica

Full text
https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/171
Abstract
Emulating the Erik Satie inventive, the escargot metaphore face the vocation for the education, trough trhee epistles to show one`s hand. Located in the institutional, organizational and didactic-curricular trilogy, the First Letter, addresses the complex relationship, between schooling and education. A journey to the Chile’s recent education policy (1965-2009), the Second Letter, undertakes curriculum approaches that policy, in their teaching profession models. From the Aristotelian idea of friendship as a virtue (value), wich is part of a political dimension, the Third Letter underline responsibility for education in the architecture of the links that create mankind. We conclude that otherness is to education what the snail shell to snail, able to accommodate all of his snailkind.
 
Emulando la inventiva de Erik Satie, la metáfora del escargot, encara la vocación por la educación mediante tres epístolas que ponen las cartas sobre la mesa. Situada en la trilogía institucional, organizativa y didáctico-curricular, la Carta Primera, aborda la compleja relación entre educación y escolarización. En un periplo por la política educativa chilena reciente (1965-2009), la Carta Segunda, acomete los enfoques curriculares de esa política, en sus modelos de profesionalidad docente. Desde la idea aristotélica de la amistad como una virtud (valor), inscrita en una dimensión política, la Carta Tercera, subraya la responsabilidad de la educación en la arquitectura de los vínculos que crean humanidad. Se concluye que la alteridad es a la educación, lo que su concha al escargot, capaz de alojar a la totalidad de su caracoleidad.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB