Show simple item record

dc.creatorOliva, María Angélica
dc.date2010-12-01
dc.date.accessioned2023-01-16T20:49:37Z
dc.date.available2023-01-16T20:49:37Z
dc.identifierhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/171
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/220099
dc.descriptionEmulating the Erik Satie inventive, the escargot metaphore face the vocation for the education, trough trhee epistles to show one`s hand. Located in the institutional, organizational and didactic-curricular trilogy, the First Letter, addresses the complex relationship, between schooling and education. A journey to the Chile’s recent education policy (1965-2009), the Second Letter, undertakes curriculum approaches that policy, in their teaching profession models. From the Aristotelian idea of friendship as a virtue (value), wich is part of a political dimension, the Third Letter underline responsibility for education in the architecture of the links that create mankind. We conclude that otherness is to education what the snail shell to snail, able to accommodate all of his snailkind.en-US
dc.descriptionEmulando la inventiva de Erik Satie, la metáfora del escargot, encara la vocación por la educación mediante tres epístolas que ponen las cartas sobre la mesa. Situada en la trilogía institucional, organizativa y didáctico-curricular, la Carta Primera, aborda la compleja relación entre educación y escolarización. En un periplo por la política educativa chilena reciente (1965-2009), la Carta Segunda, acomete los enfoques curriculares de esa política, en sus modelos de profesionalidad docente. Desde la idea aristotélica de la amistad como una virtud (valor), inscrita en una dimensión política, la Carta Tercera, subraya la responsabilidad de la educación en la arquitectura de los vínculos que crean humanidad. Se concluye que la alteridad es a la educación, lo que su concha al escargot, capaz de alojar a la totalidad de su caracoleidad.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Talcaes-ES
dc.relationhttps://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/171/169
dc.rightsDerechos de autor 2010 Neuma (Talca)es-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 1 (2010); 158-183en-US
dc.sourceNeuma (Talca); Vol. 1 (2010); 158-183es-ES
dc.source0719-5389
dc.source0718-7017
dc.subjectvocationen-US
dc.subjectteaching professionalismen-US
dc.subjectchilean education policyen-US
dc.subjecteducation and othernessen-US
dc.subjectvocación por la educaciónes-ES
dc.subjectprofesionalidad docentees-ES
dc.subjectpolítica educativa chilenaes-ES
dc.subjecteducación y alteridades-ES
dc.titleProfesar una vocación por la educación: Tres cartas en forma de escargotes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typetextoes-ES
dc.typetexten-US
dc.typeTextopt-BR


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record