• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Talca
  • Neuma: Revista de Música y Docencia Musical
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Talca
  • Neuma: Revista de Música y Docencia Musical
  • View Item

Reflexiones para la estructuración de un currículum para la formación de pedagogos en educación musical, según las nuevas demandas para la educación superior.

Author
Devia Lubet, María Teresa

Full text
https://neuma.utalca.cl/index.php/neuma/article/view/189
Abstract
After 50 years started the controversy over whether the concept of a skills training derived from the neoliberal economic systems, is a real alternative to transform the training of professionals, It is imperative the reflexion over the statement of a curriculum by competence for the training of a musical professor, because is an installed reality in the tasks of the university education in Chile.The professional offer in the musical education area is been demanded in first place, by the Educational Reform frame for the develop of disciplinary scope in the chilean educational formal system, then, by the laboral field and, finally by the Chilean and latinamericans universities and its effort to construct a Educational Common Program for Latinamerica and the Caribbean (Alfa Tuning- America Latina), considering a series of actions that allow the curricular convergence and the student and academic movility between the different Universities that integrate this new educational project.
 
Después de 50 años de comenzada la controversia sobre si el concepto de Formación por Competencias derivada de los sistemas económicos neo liberales, es una real alternativa para trasformar la formación de profesionales, la reflexión sobre la declaración de un currículum por competencias para la formación de un Pedagogo en Educación Musical se vuelve imprescindible, ya que es una realidad instalada en el quehacer de la educación superior en Chile.La oferta profesional en el área de la educación musical se encuentra demandada primeramente, por el marco de la Reforma Educacional para el desarrollo del ámbito disciplinar en el sistema formal de educación chileno, luego, por la demanda laboral y, finalmente, por los esfuerzos de las universidades chilenas y latinoamericanas de construir un Programa común de Educación Superior Latinoamericano y del Caribe (Alfa Tuning América Latina) considerando una serie de acciones que permitan la convergencia curricular y la movilidad académica y estudiantil entre las diferentes Universidades que se integran a este nuevo proyecto educativo.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB