• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Educación Física Chile
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Educación Física Chile
  • View Item

Physical Education and Epistemology: Body Cultural Practices as a Study Aim

Educación Física y Epistemología: Las Prácticas Culturales Corporales como Objeto de Estudio

Author
Piani, Miriam

Peralta, Cynthia

Grohar, Matias

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/1692
Abstract
The aim of the present work was the conceptualization of Cultural Body Practices as an object of study for the field of Physical Education. We think of practices instead of means, activities or knowledge, which implies a first definition for the construction of the aim, which is completed in the field. In addition, and as part of the decision process, by investigating these practices from a multi-perspective, an epistemological space of complex, transdisciplinary and pluralist dialogue is enabled. Another founding decision in our process was to recover the socio-historical situational context from which a temporal dynamic is generated in relation to these same practices in different places and times. Starting from this epistemological base and the specificity of the field, we arrive at a conceptualization and the construction of analyzers that lead us to think about their teachings in the educational system in relation to their socio-educational and physical-motor potential, without colonizing them by schooling them.
 
El objetivo del trabajo es la conceptualización de las Prácticas Corporales Culturales como objeto de estudio para la Educación Física. Pensamos prácticas en lugar de medios, actividades o saberes, lo que implica una primera definición para la construcción del objeto. Metodología: como parte del proceso de decisión, al indagar estas prácticas desde una multiperspectiva, se eligió un espacio epistemológico de diálogo complejo, transdisciplinar y pluralista. Otra decisión fundante fue la de recuperar el contexto socio histórico situacional a partir del cual se generan las dinámicas temporales y espaciales. Resultados: a partir de esta base epistemológica sumada a la especificidad del campo, llegamos a una conceptualización y a la construcción de analizadores que llevan a pensar la enseñanza de estas prácticas, en relación a su potencial socioeducativo y físico-motriz, sin colonizarlas con la lógica escolar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB