Physical Education and Epistemology: Body Cultural Practices as a Study Aim
Educación Física y Epistemología: Las Prácticas Culturales Corporales como Objeto de Estudio
Author
Piani, Miriam
Peralta, Cynthia
Grohar, Matias
Abstract
The aim of the present work was the conceptualization of Cultural Body Practices as an object of study for the field of Physical Education. We think of practices instead of means, activities or knowledge, which implies a first definition for the construction of the aim, which is completed in the field. In addition, and as part of the decision process, by investigating these practices from a multi-perspective, an epistemological space of complex, transdisciplinary and pluralist dialogue is enabled. Another founding decision in our process was to recover the socio-historical situational context from which a temporal dynamic is generated in relation to these same practices in different places and times. Starting from this epistemological base and the specificity of the field, we arrive at a conceptualization and the construction of analyzers that lead us to think about their teachings in the educational system in relation to their socio-educational and physical-motor potential, without colonizing them by schooling them. El objetivo del trabajo es la conceptualización de las Prácticas Corporales Culturales como objeto de estudio para la Educación Física. Pensamos prácticas en lugar de medios, actividades o saberes, lo que implica una primera definición para la construcción del objeto. Metodología: como parte del proceso de decisión, al indagar estas prácticas desde una multiperspectiva, se eligió un espacio epistemológico de diálogo complejo, transdisciplinar y pluralista. Otra decisión fundante fue la de recuperar el contexto socio histórico situacional a partir del cual se generan las dinámicas temporales y espaciales. Resultados: a partir de esta base epistemológica sumada a la especificidad del campo, llegamos a una conceptualización y a la construcción de analizadores que llevan a pensar la enseñanza de estas prácticas, en relación a su potencial socioeducativo y físico-motriz, sin colonizarlas con la lógica escolar.