Show simple item record

Educación Física y Epistemología: Las Prácticas Culturales Corporales como Objeto de Estudio

dc.creatorPiani, Miriam
dc.creatorPeralta, Cynthia
dc.creatorGrohar, Matias
dc.date2021-12-30
dc.date.accessioned2023-01-17T15:53:10Z
dc.date.available2023-01-17T15:53:10Z
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/1692
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/220193
dc.descriptionThe aim of the present work was the conceptualization of Cultural Body Practices as an object of study for the field of Physical Education. We think of practices instead of means, activities or knowledge, which implies a first definition for the construction of the aim, which is completed in the field. In addition, and as part of the decision process, by investigating these practices from a multi-perspective, an epistemological space of complex, transdisciplinary and pluralist dialogue is enabled. Another founding decision in our process was to recover the socio-historical situational context from which a temporal dynamic is generated in relation to these same practices in different places and times. Starting from this epistemological base and the specificity of the field, we arrive at a conceptualization and the construction of analyzers that lead us to think about their teachings in the educational system in relation to their socio-educational and physical-motor potential, without colonizing them by schooling them.en-US
dc.descriptionEl objetivo del trabajo es la conceptualización de las Prácticas Corporales Culturales como objeto de estudio para la Educación Física. Pensamos prácticas en lugar de medios, actividades o saberes, lo que implica una primera definición para la construcción del objeto. Metodología: como parte del proceso de decisión, al indagar estas prácticas desde una multiperspectiva, se eligió un espacio epistemológico de diálogo complejo, transdisciplinar y pluralista. Otra decisión fundante fue la de recuperar el contexto socio histórico situacional a partir del cual se generan las dinámicas temporales y espaciales. Resultados: a partir de esta base epistemológica sumada a la especificidad del campo, llegamos a una conceptualización y a la construcción de analizadores que llevan a pensar la enseñanza de estas prácticas, en relación a su potencial socioeducativo y físico-motriz, sin colonizarlas con la lógica escolar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherDepartamento de Educación Física, Deportes y Recreación. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/1692/1671
dc.rightsDerechos de autor 2021 Miriam Piani, Cynthia Peralta, Matias Grohares-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista Educación Física Chile; Núm. 273 (2021): Diciembre; 40es-ES
dc.source0719-1723
dc.source0716-0518
dc.titlePhysical Education and Epistemology: Body Cultural Practices as a Study Aimen-US
dc.titleEducación Física y Epistemología: Las Prácticas Culturales Corporales como Objeto de Estudioes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record