• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Educación Física Chile
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Educación Física Chile
  • View Item

Absence of Physical Education professionals in Gender Offices/Departments in Chilean Universities

Ausencia de profesionales de la Educación Física en Oficinas/Departamentos de Género en Universidades Chilenas

Author
Flores Ferro, Elizabeth

Maureira Cid, Fernando

Paredes Araya, Douglas

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/2426
Abstract
Introduction: in recent times, work has been done for gender equality in various university levels, which has promoted the formation of gender offices, units or commissions in Latin American universities. Objective: determine the participation of Physical Education professionals in the gender offices/departments of Chilean universities. Methods: For this, all the web pages of the country's universities were reviewed during the month of December 2021. Results: show that, of 51 institutions, 24 have this information. 90.8% of the members of gender offices are women, with psychology and sociology being the most recurrent professions. Only 4.6% of professionals are teachers and there is no representative from the area of ​​Physical Education. Conclusion: that the incorporation of these professionals in these offices is necessary, due to the great reflective and pedagogical contribution that they could deliver, since these professionals have a special connection with their students, inviting them to promote self-perception, corporal expression, emotional intelligence, empathy, self-motivation, etc. Elements that could be a support in the gender offices of Chilean universities.
 
Introducción: en el último tiempo se ha trabajado por la igualdad de género en diversos estamentos universitarios, lo que ha promovido la formación de oficinas, unidades o comisiones de género en universidades latinoamericanas. Objetivo: determinar la participación de profesionales de la Educación Física en las oficinas/departamentos de género de las universidades de Chile. Método: Para ello se revisaron todas las páginas web de las universidades del país durante el mes de diciembre del año 2021. Resultados: muestran que, de 51 instituciones, 24 cuentan con esta información. Un 90,8% de integrantes de oficinas de género son mujeres, siendo la psicología y sociología las profesiones más recurrentes. Sólo el 4,6% de profesionales son profesoras y no hay ninguna representante del área de la Educación Física. Conclusión: es necesaria la incorporación de estos/as profesionales en dichas oficinas, debido al gran aporte reflexivo y pedagógico que podría entregar, ya que dichos/as profesionales tienen una conexión especial con sus estudiantes, invitándolos/as a promover la autopercepción, la expresión corporal, la inteligencia emocional, la empatía, la automotivación, etc. Elementos que podrían ser un apoyo en las oficinas de género de las universidades chilenas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB