Absence of Physical Education professionals in Gender Offices/Departments in Chilean Universities
Ausencia de profesionales de la Educación Física en Oficinas/Departamentos de Género en Universidades Chilenas
Author
Flores Ferro, Elizabeth
Maureira Cid, Fernando
Paredes Araya, Douglas
Abstract
Introduction: in recent times, work has been done for gender equality in various university levels, which has promoted the formation of gender offices, units or commissions in Latin American universities. Objective: determine the participation of Physical Education professionals in the gender offices/departments of Chilean universities. Methods: For this, all the web pages of the country's universities were reviewed during the month of December 2021. Results: show that, of 51 institutions, 24 have this information. 90.8% of the members of gender offices are women, with psychology and sociology being the most recurrent professions. Only 4.6% of professionals are teachers and there is no representative from the area of Physical Education. Conclusion: that the incorporation of these professionals in these offices is necessary, due to the great reflective and pedagogical contribution that they could deliver, since these professionals have a special connection with their students, inviting them to promote self-perception, corporal expression, emotional intelligence, empathy, self-motivation, etc. Elements that could be a support in the gender offices of Chilean universities. Introducción: en el último tiempo se ha trabajado por la igualdad de género en diversos estamentos universitarios, lo que ha promovido la formación de oficinas, unidades o comisiones de género en universidades latinoamericanas. Objetivo: determinar la participación de profesionales de la Educación Física en las oficinas/departamentos de género de las universidades de Chile. Método: Para ello se revisaron todas las páginas web de las universidades del país durante el mes de diciembre del año 2021. Resultados: muestran que, de 51 instituciones, 24 cuentan con esta información. Un 90,8% de integrantes de oficinas de género son mujeres, siendo la psicología y sociología las profesiones más recurrentes. Sólo el 4,6% de profesionales son profesoras y no hay ninguna representante del área de la Educación Física. Conclusión: es necesaria la incorporación de estos/as profesionales en dichas oficinas, debido al gran aporte reflexivo y pedagógico que podría entregar, ya que dichos/as profesionales tienen una conexión especial con sus estudiantes, invitándolos/as a promover la autopercepción, la expresión corporal, la inteligencia emocional, la empatía, la automotivación, etc. Elementos que podrían ser un apoyo en las oficinas de género de las universidades chilenas.