Absence of Physical Education professionals in Gender Offices/Departments in Chilean Universities
Ausencia de profesionales de la Educación Física en Oficinas/Departamentos de Género en Universidades Chilenas
dc.creator | Flores Ferro, Elizabeth | |
dc.creator | Maureira Cid, Fernando | |
dc.creator | Paredes Araya, Douglas | |
dc.date | 2022-12-19 | |
dc.date.accessioned | 2023-01-17T15:53:14Z | |
dc.date.available | 2023-01-17T15:53:14Z | |
dc.identifier | http://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/2426 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/220251 | |
dc.description | Introduction: in recent times, work has been done for gender equality in various university levels, which has promoted the formation of gender offices, units or commissions in Latin American universities. Objective: determine the participation of Physical Education professionals in the gender offices/departments of Chilean universities. Methods: For this, all the web pages of the country's universities were reviewed during the month of December 2021. Results: show that, of 51 institutions, 24 have this information. 90.8% of the members of gender offices are women, with psychology and sociology being the most recurrent professions. Only 4.6% of professionals are teachers and there is no representative from the area of Physical Education. Conclusion: that the incorporation of these professionals in these offices is necessary, due to the great reflective and pedagogical contribution that they could deliver, since these professionals have a special connection with their students, inviting them to promote self-perception, corporal expression, emotional intelligence, empathy, self-motivation, etc. Elements that could be a support in the gender offices of Chilean universities. | en-US |
dc.description | Introducción: en el último tiempo se ha trabajado por la igualdad de género en diversos estamentos universitarios, lo que ha promovido la formación de oficinas, unidades o comisiones de género en universidades latinoamericanas. Objetivo: determinar la participación de profesionales de la Educación Física en las oficinas/departamentos de género de las universidades de Chile. Método: Para ello se revisaron todas las páginas web de las universidades del país durante el mes de diciembre del año 2021. Resultados: muestran que, de 51 instituciones, 24 cuentan con esta información. Un 90,8% de integrantes de oficinas de género son mujeres, siendo la psicología y sociología las profesiones más recurrentes. Sólo el 4,6% de profesionales son profesoras y no hay ninguna representante del área de la Educación Física. Conclusión: es necesaria la incorporación de estos/as profesionales en dichas oficinas, debido al gran aporte reflexivo y pedagógico que podría entregar, ya que dichos/as profesionales tienen una conexión especial con sus estudiantes, invitándolos/as a promover la autopercepción, la expresión corporal, la inteligencia emocional, la empatía, la automotivación, etc. Elementos que podrían ser un apoyo en las oficinas de género de las universidades chilenas. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Departamento de Educación Física, Deportes y Recreación. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación | es-ES |
dc.relation | http://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/2426/2353 | |
dc.source | Revista Educación Física Chile; Núm. 275 (2022) | es-ES |
dc.source | 0719-1723 | |
dc.source | 0716-0518 | |
dc.title | Absence of Physical Education professionals in Gender Offices/Departments in Chilean Universities | en-US |
dc.title | Ausencia de profesionales de la Educación Física en Oficinas/Departamentos de Género en Universidades Chilenas | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Educación Física Chile
[0-9]{4}