• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Iter
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Iter
  • View Item

La presencia de la naturaleza en la Pítica I de Píndaro

Author
Saravia, María Inés

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/iter/article/view/1719
Abstract
In Píndaro’s First Pythian ode, the presence of becomes relevant on the first twotriads. The ode begins with the description of the queen of birds, who remains underthe spell of the lyre and the dance, as in a reverie. From above, the bird remainslethargic on the scepter of Zeus, as a symbol of the sublime and contemplates, at acertain distance, the world of human beings. As a metaphor for the poet, the queenpersonifies the vast expertise that has traced the creator to unforeseen horizons. Ifthe eagle represents the poet, he has an omniscient, supernatural and, undoubtedly,chosen look, about everything he will say in relation to the tyranny of Hiero. From the celestial end that this first image presents, the primary narrator takesus to the depths of the earth, the domain of the Titan Typhoon, the last and the mostobstinate enemy of Zeus. We will see how Pindar manages to capture the image ofHiero from Siracusa, recognized for his despotism without betraying his own statusas a great poet.
 
En la Pítica I de Píndaro, la presencia de la naturaleza adquiere relevancia en lasdos primeras tríadas.La oda comienza con la descripción de la reina de las aves, que permanece bajo elsortilegio de la lira y la danza, como en una ensoñación. Desde lo alto, el ave permanecealetargada sobre el cetro de Zeus, como símbolo de lo sublime y contempla a ladistancia el mundo de los seres humanos. Como metáfora del poeta, ella personificala vasta experticia que ha remontado al creador a horizontes imprevistos. Si el águilarepresenta al poeta, este tiene una mirada omnisciente, sobrenatural y, a no dudarlo,elegida, sobre todo lo que dirá a propósito de la tiranía de Hierón.Desde aquel extremo celestial que plantea esta primera imagen, el narradorprimario nos transporta a las profundidades de la tierra, ámbito del titán Tifón, elúltimo y el más terco enemigo de Zeus. Veremos cómo Píndaro logra plasmar laimagen de Hierón de Siracusa reconocido como despótico sin traicionar su propiacondición de poeta.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB