Show simple item record

dc.creatorSaravia, María Inés
dc.date2022-04-06
dc.date.accessioned2023-01-18T16:29:46Z
dc.date.available2023-01-18T16:29:46Z
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/iter/article/view/1719
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/220507
dc.descriptionIn Píndaro’s First Pythian ode, the presence of becomes relevant on the first twotriads. The ode begins with the description of the queen of birds, who remains underthe spell of the lyre and the dance, as in a reverie. From above, the bird remainslethargic on the scepter of Zeus, as a symbol of the sublime and contemplates, at acertain distance, the world of human beings. As a metaphor for the poet, the queenpersonifies the vast expertise that has traced the creator to unforeseen horizons. Ifthe eagle represents the poet, he has an omniscient, supernatural and, undoubtedly,chosen look, about everything he will say in relation to the tyranny of Hiero. From the celestial end that this first image presents, the primary narrator takesus to the depths of the earth, the domain of the Titan Typhoon, the last and the mostobstinate enemy of Zeus. We will see how Pindar manages to capture the image ofHiero from Siracusa, recognized for his despotism without betraying his own statusas a great poet.en-US
dc.descriptionEn la Pítica I de Píndaro, la presencia de la naturaleza adquiere relevancia en lasdos primeras tríadas.La oda comienza con la descripción de la reina de las aves, que permanece bajo elsortilegio de la lira y la danza, como en una ensoñación. Desde lo alto, el ave permanecealetargada sobre el cetro de Zeus, como símbolo de lo sublime y contempla a ladistancia el mundo de los seres humanos. Como metáfora del poeta, ella personificala vasta experticia que ha remontado al creador a horizontes imprevistos. Si el águilarepresenta al poeta, este tiene una mirada omnisciente, sobrenatural y, a no dudarlo,elegida, sobre todo lo que dirá a propósito de la tiranía de Hierón.Desde aquel extremo celestial que plantea esta primera imagen, el narradorprimario nos transporta a las profundidades de la tierra, ámbito del titán Tifón, elúltimo y el más terco enemigo de Zeus. Veremos cómo Píndaro logra plasmar laimagen de Hierón de Siracusa reconocido como despótico sin traicionar su propiacondición de poeta.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherCentro de Estudios Clásicos Giuseppina Grammatico Amari, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/iter/article/view/1719/1687
dc.sourceIter; Núm. 25 (2019): XV Encuentro Internacional de Estudios Clásicos: "El Hombre y la Naturaleza en el Mundo Antiguo"; 63-78es-ES
dc.source0718-1329
dc.titleLa presencia de la naturaleza en la Pítica I de Píndaroes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record