• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista Chilena de Educación Científica
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Revista Chilena de Educación Científica
  • View Item

VISION ABOUT NATURE OF SCIENCES ON HIGH SCHOOL CHILEAN STUDENTS

VISIÓN SOBRE NATURALEZA DE LAS CIENCIAS DE ESTUDIANTES SECUNDARIOS EN CHILE

Author
Carrizo, Araceli

Redenz, Heinz

Palomera, Pamela

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2429
Abstract
The objective of this research is to design and validate an instrument that allows to know the vision about Nature of Sciences (NoS) that high school students immersed in the Chilean educational system have. The development of the instrument "¿Cómo vemos la ciencia?" contemplated a bibliographic review, a structure on a five-level Likert scale that contained 42 items distributed equitably in the following six dimensions: economic, utilitarian, democratic, cultural, moral and science learning, it is validated twice by five expert judges specialized in the area of science education reaching a construct validity that exceeds 90% agreement between expert judges and a kappa index close to 0.7. Then, a sample (N = 229) of data has been collected from the target population, obtaining correct reliability and validity.
 
Esta investigación tiene como objetivo diseñar y validar un instrumento que permita conocer la visión acerca de Naturaleza de las Ciencias (NdC) que poseen estudiantes secundarios inmersosen el sistema educativo chileno. El desarrollo del instrumento “¿Cómo vemos la Ciencia?” contempló una revisión bibliográfica, una estructura en escala Likert de cinco niveles que contenía 42reactivos distribuidos equitativamente en las siguientes seis dimensiones: económica, utilitaria, democrática, cultural, moral y aprendizaje de las ciencias, se valida dos veces por cinco jueces expertos especialistas en el área de educación en ciencias alcanzando una validez de constructo que supera el 90% de acuerdo entre jueces expertos y un índice kappa cercano a 0,7. Luego, se harecolectado una muestra (N=229) de datos de la población objetivo obteniendo una fiabilidad y validez correctas.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB