• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Literatura
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Literatura
  • View Item

TRANSATLANTIC LIGHTNING RODS: MODERNIST MONTAGE IN SERAFIM PONTE GRANDE

Pararrayos transatlánticos: el montaje modernista en Serafim Ponte Grande

Author
Bitencourt, Gabriela

Full text
https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/68765
Abstract
Currently considered to be one of the great milestones of Brazilian literature, the novel Serafim Ponte Grande was, for many years, met with an apathetic, if not frankly disapproving, reception. Its formal composition, marked by discontinuity between its parts and by its fragmented features, was repeatedly criticized. If, on the one hand, the formal structure appeared to be a simplistic device and, on the other hand, the result was an obfuscating idealization of the contradictions of the society portrayed, the present article proposes that its literary use of the montage technique is, by contrast, a critical resource. Based on the analysis of scenes from the novel and a discussion of the montage concept, we intend to argue that the production of Serafim Ponte Grande critically outlines the limits and aspirations of the esthetic proposals that marked São Paulo’s modernism in the 1920s.
 
Considerada actualmente uno de los grandes marcos de la literatura brasileña, la novela Serafim Ponte Grande tuvo, durante muchos años, una recepción apática, cuando no francamente reprobatoria. Su composición formal, marcada por la discontinuidad entre las partes y por una disposición fragmentaria, fue criticada de manera reiterada. Si, por un lado, la estructura formal parecía un artificio simplista y, por otro, el resultado parecía indicar una idealización encubridora de las contradicciones de la sociedad retratada, el presente artículo propone, al contrario, que el uso que hace de la técnica del montaje es un recurso crítico. A partir del análisis de escenas de la novela y de la discusión sobre el concepto de montaje, se argumentará que la factura de Serafim Ponte Grande plasma, de forma crítica, los límites y las aspiraciones de las propuestas estéticas que marcaron el modernismo paulista de los años veinte.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB