Show simple item record

Pararrayos transatlánticos: el montaje modernista en Serafim Ponte Grande

dc.creatorBitencourt, Gabriela
dc.date2022-11-08
dc.date.accessioned2023-01-24T18:30:47Z
dc.date.available2023-01-24T18:30:47Z
dc.identifierhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/68765
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/220788
dc.descriptionCurrently considered to be one of the great milestones of Brazilian literature, the novel Serafim Ponte Grande was, for many years, met with an apathetic, if not frankly disapproving, reception. Its formal composition, marked by discontinuity between its parts and by its fragmented features, was repeatedly criticized. If, on the one hand, the formal structure appeared to be a simplistic device and, on the other hand, the result was an obfuscating idealization of the contradictions of the society portrayed, the present article proposes that its literary use of the montage technique is, by contrast, a critical resource. Based on the analysis of scenes from the novel and a discussion of the montage concept, we intend to argue that the production of Serafim Ponte Grande critically outlines the limits and aspirations of the esthetic proposals that marked São Paulo’s modernism in the 1920s.en-US
dc.descriptionConsiderada actualmente uno de los grandes marcos de la literatura brasileña, la novela Serafim Ponte Grande tuvo, durante muchos años, una recepción apática, cuando no francamente reprobatoria. Su composición formal, marcada por la discontinuidad entre las partes y por una disposición fragmentaria, fue criticada de manera reiterada. Si, por un lado, la estructura formal parecía un artificio simplista y, por otro, el resultado parecía indicar una idealización encubridora de las contradicciones de la sociedad retratada, el presente artículo propone, al contrario, que el uso que hace de la técnica del montaje es un recurso crítico. A partir del análisis de escenas de la novela y de la discusión sobre el concepto de montaje, se argumentará que la factura de Serafim Ponte Grande plasma, de forma crítica, los límites y las aspiraciones de las propuestas estéticas que marcaron el modernismo paulista de los años veinte.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/68765/71506
dc.rightsDerechos de autor 2022 Revista Chilena de Literaturaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; No. 106 (2022): Noviembre; pp. 339-368en-US
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; Núm. 106 (2022): Noviembre; pp. 339-368es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; n. 106 (2022): Noviembre; pp. 339-368pt-BR
dc.source0718-2295
dc.source0048-7651
dc.subjectmontajees-ES
dc.subjectmodernismo brasileñoes-ES
dc.subjectOswald de Andradees-ES
dc.subjectSerafim Ponte Grandees-ES
dc.subjectnovelaes-ES
dc.subjectmontageen-US
dc.subjectBrazilian modernismen-US
dc.subjectOswald de Andradeen-US
dc.subjectSerafim Ponte Grandeen-US
dc.subjectnovelen-US
dc.titleTRANSATLANTIC LIGHTNING RODS: MODERNIST MONTAGE IN SERAFIM PONTE GRANDEen-US
dc.titlePararrayos transatlánticos: el montaje modernista en Serafim Ponte Grandees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record