Incorporation of Tutoring Elements in Regular Classes. Strengths and Opportunities
Incorporación de elementos de tutorías en clases regulares. Fortalezas y oportunidades
Author
Soto-Córdova, Ignacio
Salgado-Bustos, Oscar
Retamal-Soto, Jorge
Vásquez-Gutiérrez, Katherine
Barriga-Fernández, Cristian
Castro-Cid, Francisco
Venegas-Cariqueo, Nathaly
Abstract
This article reports the results of the introduction of two constitutive elements of the tutorial methodology in regular classes at Angol School (Chile), in order to verify the impact that these have on learning. These components, which are part of a school innovation project established in the school as of 2017, correspond to learning challenges and metacognition through questions. The experience sought to confirm the hypothesis that both elements would allow students to be more aware of their learning process and deepen the mastery of skills specific to each subject. After an implementation period of three months, it was possible to conclude that the introduction of these work modalities strengthened the autonomy of the students and, in addition, improved the responsibility they had regarding their school performance. The absence of shared meanings on the part of the teachers regarding the concept of metacognition was also evidenced, despite the fact that it was present in certain cognitive processes carried out by the students. El presente artículo da cuenta de los resultados de la introducción de dos elementos constitutivos de la metodología de tutorías en clases regulares en el Colegio Angol (Chile), con objeto de comprobar el impacto que estos tienen en los aprendizajes. Dichos componentes, que forman parte un proyecto de innovación escolar instaurado en el establecimiento a partir del año 2017, corresponden a desafíos de aprendizaje y metacognición a través de preguntas. La experiencia buscaba confirmar la hipótesis de que ambos elementos permitirían a los/as estudiantes ser más conscientes de su proceso de aprendizaje y profundizar en el dominio de habilidades propias de cada asignatura. Tras un período de implementación de tres meses, fue posible concluir que la introducción de estas modalidades de trabajo fortaleció la autonomía de los/as estudiantes y, además, mejoró la responsabilidad que tenían frente a su desempeño escolar. Se evidenció también la inexistencia de significados compartidos por parte de los/as docentes en torno al concepto de metacognición, pese a que este sí se hallaba presente en ciertos procesos cognitivos llevados a cabo por los/as estudiantes.