• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Saberes Educativos
  • View Item

The Exercise of Leadership and Home Care of Chilean Female School Principals in pandemic

El ejercicio del liderazgo y el cuidado del hogar de directoras escolares chilenas en pandemia

Author
Carrasco-Sáez, Andrea

Full text
https://revistas.uchile.cl/index.php/RSED/article/view/69408
10.5354/2452-5014.2023.69408
Abstract
More than a year after the start of the COVID-19 pandemic, the changes in the configuration of life were evident. The educational field was not exempt from these modifications and had to fight to adapt to the new conditions imposed throughout the world. Within this framework, this article proposes a reflection on how these changes affected the lives of Chilean female school principals, based on the results of a research whose purpose was to investigate the transformations that occurred in the exercise of leadership and the work-family reconciliation process. The research carried out was of a qualitative nature and had as its object of analysis the report of ten female school principals. Among the main results, it was found that the interviewees reported changes both in their exercise of leadership and in regards to household chores. These changes tended to privilege the work over the personal space of the principals, a situation that presented itself as a tension for them, since, despite spending more time in their homes, the interaction they had with their families was less.
 
A más de un año del inicio de la pandemia de COVID-19, los cambios en la configuración de la vida fueron evidentes. El campo educativo no estuvo exento de estas modificaciones y debió luchar por adaptarse a las nuevas condiciones impuestas en todo el mundo. En este marco, el presente artículo propone una reflexión sobre cómo estos cambios afectaron la vida de directoras escolares chilenas, a partir de los resultados de una investigación que tuvo como propósito indagar en las transformaciones ocurridas en el ejercicio del liderazgo y el proceso de conciliación trabajo-familia. La investigación realizada fue de carácter cualitativo y tuvo como objeto de análisis el relato de diez directoras escolares. Entre los principales resultados, se halló que las entrevistadas dieron cuenta de cambios tanto en su ejercicio del liderazgo como en lo que respecta a las tareas del hogar. Estos cambios tendieron a privilegiar el trabajo por sobre el espacio personal de las directoras, situación que se presentó como una tensión para ellas, ya que, pese a estar más tiempo en sus hogares, la interacción que tuvieron con sus familias fue menor.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB