• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Problem solving types contextualized and error analysis: A case study

Resolución de tipos de problemas contextualizados y análisis de errores: un estudio de casos

Author
Díaz Quezada, Verónica

Flores del Río, George

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/6873
10.4067/S0718-07052022000200009
Abstract
The article aims to determine the academic performance and errors in solving types of problems of application of the quadratic function of high school students from the Los Lagos region and the Los Ríos region in Chile. The approach is qualitative descriptive with case studies. A mathematics test with open response problems and opinion questionnaire were developed and applied. Through the results, the highest academic performance in routine problems of purely mathematical context and fantasy context is evidenced, but with difficulty in solving non-routine problems. Furthermore, errors originating from affective and emotional attitudes associated with blockages when initiating resolution, forgetfulness when considering the quadratic function, prevail over errors originating from an obstacle and errors originating from absence of sense.
 
El artículo tiene como objetivo determinar el rendimiento académico y errores en la resolución de tipos de problemas de aplicación de la función cuadrática, de estudiantes de enseñanza media de la Región de Los Lagos y de la Región de Los Ríos en Chile. El enfoque es cualitativo descriptivo con estudio de casos. Fueron elaboradas y aplicadas una prueba de matemática con problemas de respuesta abierta y un cuestionario de opinión. A través de los resultados, se evidencia el mayor rendimiento académico en los problemas rutinarios de contexto puramente matemático y de contexto fantasista, pero con dificultad en la resolución de problemas no rutinarios. Además, los errores con origen en las actitudes afectivas y emocionales asociados a bloqueos al iniciar la resolución, olvido a la hora de plantear la función cuadrática, prevalecen por sobre los errores con origen en un obstáculo y errores con origen en la ausencia del sentido.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB