NURSING PROFESSIONAL'S KNOWLEDGE RELATED WITH UNINTENTIONAL INJURIES IN THE EARLY CHILDHOOD
CONOCIMIENTOS EN PROFESIONALES DE ENFERMERÍA SOBRE LESIONES NO INTENCIONALES EN LA INFANCIA TEMPRANA
Author
Blanco Fleites, Yanet
Torres Esperon, Julia Maricela
Bernal Valladares, Ernesto
Full text
https://revistachilenaenfermeria.uchile.cl/index.php/RCHE/article/view/5543410.5354/2452-5839.2019.55434
Abstract
Introduction: Unintentional early childhood injuries are a health problem in the world. This is demonstrated in the 2012 report of the World Health Organization – WHO, and the United Nations Children’s Fund - UNICEF, where it is explained that more than 2000 children die every day due to unintentional injuries, and tens of millions enter each year with injuries that often leave them disabled for life.
Objectives: To identify the level of knowledge of nurses on unintentional injuries in the early childhood, in nursing professionals, and design a training program according to the identified learning needs.
Methods: An observational study was carried out from February to April 2016, for the identification of knowledge in 45 nursing professionals working at medical offices of the policlinic family areas V, VI and VII, of the Cienfuegos municipality. The learning needs identified enabled the development and implementation of a course.
Results: Of the 45 evaluated, 82.5% do not achieve the necessary knowledge related with unintentional injuries in early childhood.
After the course the results were satisfactory.
Conclusions: It was identified the need for continuing training in a necessary topic on the Primary Health Attention, alternatives as shown in this paper are feasible to demonstrate this need Introducción: Las lesiones no intencionales en la infancia temprana son un problema de salud en el mundo. Así se demuestra en el informe del 2012 de la Organización Mundial de la Salud y el Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia explican que cada día mueren más de 2000 niños debido a lesiones no intencionales, y cada año ingresan decenas de millones con lesiones que a menudo los dejan discapacitados para toda la vida.
Objetivos: Identificar el nivel de conocimientos en enfermeros sobre lesiones no intencionales en la infancia temprana, en profesionales de enfermería y diseñar una capacitación según las necesidades de aprendizajes identificadas.
Métodos: Se realizó un estudio observacional de febrero a abril de 2016, para la identificación de conocimientos a 45 profesionales de enfermería que laboran en los consultorios médicos de la familia de los policlínicos área V, VI y VI del municipio Cienfuegos. Las necesidades de aprendizaje identificadas permitieron la elaboración y aplicación de un curso.
Resultados: De los 45 evaluados el 82.5% no alcanzan los conocimientos necesarios sobre lesiones no intencionales en la infancia temprana. Después de realizado el curso los resultados fueron satisfactorios.
Conclusiones: Se identifica la necesidad de la formación continuada en un tema necesario en la Atención Primaria de Salud, alternativa como las de este estudio son factibles para demostrar esta necesidad.