RESEARCH PROTOCOL: GENDER BUILDING IN CHILEAN SCHOOLCHILDREN, BASING THE CARE
PROTOCOLO DE INVESTIGACION: CONSTRUCCIÓN DE GÉNERO EN ESCOLARES CHILENOS, FUNDAMENTANDO EL CUIDADO
Author
Montecinos Guíñez, Daniela
Sandoval Erices, Barbara
Soto Malabrigo, Patricia
Andrade Uribe, Flora
Silva Galleguillos, Amalia
Opazo Morales, Esmérita
Ramirez-Pereira, Mirliana
Full text
https://revistachilenaenfermeria.uchile.cl/index.php/RCHE/article/view/5543710.5354/2452-5839.2019.55437
Abstract
Introduction: The process of building gender identity is a socially produced phenomenon and subject to influences exerted by the different insertion spaces. It is a priority to work on this issue from childhood, to establish flexible and equitable relationships, where the feminine and masculine are not exclusive, nor sources of conflict.
Objectives: This research aims to understand the social representations of stereotypes and gender roles in school-age girls and boys, and to propose strategies to create teaching processes that include the addressing of the subject.
Methodology: Using qualitative methodology, under the post-positivist paradigm, with a methodological theoretical approach of focal ethnography. The study will be carried out through the analysis of visual and narrative content. The selection of the participants will be by means of a convenience sampling and will correspond to schoolchildren who attend the fifth year of basic education in a municipal school in the district of Recoleta, Santiago city, Chile. The participants must be more than ten years old, agree to their participation and have the consent signed by their parents or legal guardians. Introducción: El proceso de construcción de la identidad de género es un fenómeno socialmente producido y sujeto a influencias que ejercen los distintos espacios de inserción. Es prioritario trabajar esta temática desde la infancia, para establecer relaciones flexibles y equitativas, donde lo femenino y masculino no sea excluyente, ni fuentes de conflicto.
Objetivos: La presente investigación tiene por objetivo comprender las representaciones sociales de estereotipos y roles de género en niñas/os en edad escolar, y proponer estrategias para gestar procesos docentes que incluyan el abordaje de la temática.
Métodos: Mediante la metodología cualitativa, bajo el paradigma post positivista, con enfoque teórico metodológico de etnografía focal. El estudio se realizará por medio del análisis de contenido visual y narrativa. La selección de los participantes será mediante un muestreo por conveniencia y corresponderá a escolares de quinto año de enseñanza básica en una escuela municipal de una comuna de Recoleta de la ciudad de Santiago de Chile. Los participantes deberán tener más de diez años, asentir su participación y contar con el consentimiento firmado por sus padres o tutores legales.