• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Enfermería
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Enfermería
  • View Item

RESEARCH PROTOCOL: GENDER BUILDING IN CHILEAN SCHOOLCHILDREN, BASING THE CARE

PROTOCOLO DE INVESTIGACION: CONSTRUCCIÓN DE GÉNERO EN ESCOLARES CHILENOS, FUNDAMENTANDO EL CUIDADO

Author
Montecinos Guíñez, Daniela

Sandoval Erices, Barbara

Soto Malabrigo, Patricia

Andrade Uribe, Flora

Silva Galleguillos, Amalia

Opazo Morales, Esmérita

Ramirez-Pereira, Mirliana

Full text
https://revistachilenaenfermeria.uchile.cl/index.php/RCHE/article/view/55437
10.5354/2452-5839.2019.55437
Abstract
Introduction: The process of building gender identity is a socially produced phenomenon and subject to influences exerted by the different insertion spaces. It is a priority to work on this issue from childhood, to establish flexible and equitable relationships, where the feminine and masculine are not exclusive, nor sources of conflict. Objectives: This research aims to understand the social representations of stereotypes and gender roles in school-age girls and boys, and to propose strategies to create teaching processes that include the addressing of the subject. Methodology: Using qualitative methodology, under the post-positivist paradigm, with a methodological theoretical approach of focal ethnography. The study will be carried out through the analysis of visual and narrative content. The selection of the participants will be by means of a convenience sampling and will correspond to schoolchildren who attend the fifth year of basic education in a municipal school in the district of Recoleta, Santiago city, Chile. The participants must be more than ten years old, agree to their participation and have the consent signed by their parents or legal guardians.
 
Introducción: El proceso de construcción de la identidad de género es un fenómeno socialmente producido y sujeto a influencias que ejercen los distintos espacios de inserción. Es prioritario trabajar esta temática desde la infancia, para establecer relaciones flexibles y equitativas, donde lo femenino y masculino no sea excluyente, ni fuentes de conflicto. Objetivos: La presente investigación tiene por objetivo comprender las representaciones sociales de estereotipos y roles de género en niñas/os en edad escolar, y proponer estrategias para gestar procesos docentes que incluyan el abordaje de la temática. Métodos: Mediante la metodología cualitativa, bajo el paradigma post positivista, con enfoque teórico metodológico de etnografía focal. El estudio se realizará por medio del análisis de contenido visual y narrativa. La selección de los participantes será mediante un muestreo por conveniencia y corresponderá a escolares de quinto año de enseñanza básica en una escuela municipal de una comuna de Recoleta de la ciudad de Santiago de Chile. Los participantes deberán tener más de diez años, asentir su participación y contar con el consentimiento firmado por sus padres o tutores legales.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB