Business growth vs. Social responsibility. Complementation or conflict of categories?
Crecimiento empresarial vs. Responsabilidad social. ¿Complementación o conflicto de categorías?
Author
Armijos, Juan Carlos
Abstract
Over the last century, companies have transcended the mere act of doing business and have progressively diversified their functions to other areas such as philanthropy, social activity, human rights and environmental care. This set has been defined as Corporate Social Responsibility (CSR). This concept does not have a unique definition and is considered a voluntary and non-compulsive activity. It has received a new boost with the UN Sustainable Development Goals. Despite the great progress, the development of the discipline has been characterized by its complexity since its main characteristic is the heterogeneity of variables and actors to take into account. Consequently, gray areas and lagoons are perceived on which it is necessary to inquire. The result is that companies still hide behind the image of CSR to favor business growth. En las últimas décadas, las empresas han realizado algo más que negocios, incluyendo en sus prácticas otras modalidades en ámbitos antes inusuales como la filantropía, el campo social, los derechos humanos y el cuidado medioambiental. Este conjunto ha sido definido como Responsabilidad Social Empresarial (RSE). Este concepto no tiene una definición unívoca y es considerada una actividad voluntaria y no compulsiva. Ha recibido un nuevo impulso con los Objetivos del Desarrollo Sostenible de la ONU. A pesar del gran avance, el desarrollo de la disciplina se ha caracterizado por su complejidad puesto que su característica principal es la heterogeneidad de variables y actores a tener en cuenta. En consecuencia, se perciben zonas grises y lagunas sobre las cuales es necesario indagar. El resultado es que compañías aún hoy se escudan tras la imagen de la RSE favorecer el crecimiento empresarial.
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
The Socio-Spatial Dimension of Social Capital. An Analysis of Neighborhood Social Capital and Collective Efficaciousness in Eight Social Housing Complexes in Chile
Ibarra, Sebastián; Universidad de Aysén. Revista EURE - Revista de Estudios Urbano Regionales; Vol. 46, núm. 138 (2020) -
Synergetic social work: Social intervention focusing on social networking and social capital
Saravia Cortés, Felipe. Revista Perspectivas: Notas sobre intervención y acción social; Núm. 25 (2014): Perspectivas: notas sobre intervención y acción social; 85-100 -
El área social y la producción de la revista chilena de terapia ocupacional: Reflexiones desde la terapia ocupacional social
Bianchi, Pamela Cristina; Serrata Malfitano, Ana Paula. Revista Chilena de Terapia Ocupacional; Vol. 16 Núm. 2 (2016): Diciembre; 127-141