Show simple item record

Arrebato. La revancha de las imágenes

dc.creatorAguirre Pombo, Jose Antonio
dc.date2023-01-31
dc.identifierhttp://www.autoctonia.cl/index.php/autoc/article/view/291
dc.identifier10.23854/autoc.v7i1.291
dc.descriptionThis essay analyzes the collision between the technological and cultural elements in the Spanish film Arrebato (Iván Zulueta, 1979), to present the film as an aesthetic reflection on the abrupt irruption of audiovisual representation (cinema, television...) to the center of Spanish social life during its Transition to democracy. The political transition is subsumed by an aesthetic transition that results from the progressive convergence between the political system changes and late capitalism. As a result of this novelty, Arrebato transforms into terror the cultural inability to deal with an iconic pluriverse that has liquidated the centrality of written culture. The protagonists of the film are fascinated and involved in an aesthetic transition, an iconic turn, where the images that previously had a symbolic value are now self-referential. On the material basis of the analogic image, Zulueta anticipates the aesthetic and cultural concerns common to immaterial digital reproduction systems.en-US
dc.descriptionA partir de un análisis de la colisión entre lo tecnológico y lo cultural, este ensayo interpreta la película española Arrebato (Iván Zulueta, 1979) como una reflexión estética sobre la irrupción abrupta de la representación audiovisual (cine, televisión...) al centro de la vida social en el contexto de la Transición española. A la transición política se le superpone una transición estética como resultado de la progresiva convergencia entre el sistema político y el tardocapitalismo. Ante esta novedad, Arrebato transforma en terror la incapacidad cultural de lidiar con un pluriverso icónico que ha liquidado la centralidad de la cultura escrita. Los personajes de Arrebato habitan fascinados una transición estética, un giro icónico, donde las imágenes, a las que antes se les atribuía un carácter simbólico, son ahora autorreferentes. Con esto, Zulueta anticipa, sobre la base material de la imagen analógica, inquietudes estéticas y culturales propias de los sistemas inmateriales de reproducción digital.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/epub+zip
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Bernardo O'Higginses-ES
dc.relationhttp://www.autoctonia.cl/index.php/autoc/article/view/291/477
dc.relationhttp://www.autoctonia.cl/index.php/autoc/article/view/291/478
dc.rightsDerechos de autor 2023 Jose Antonio Aguirre Pomboes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceAutoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia; Vol. 7 No. 1 (2023): Enero-Junio; 357-381en-US
dc.sourceAutoctonía. Revista de Ciencias Sociales e Historia; Vol. 7 Núm. 1 (2023): Enero-Junio; 357-381es-ES
dc.source0719-8213
dc.source10.23854/autoc.v7i1
dc.subjectIván Zuluetaen-US
dc.subjectcontemporary cinemaen-US
dc.subjectarrebatoen-US
dc.subjectspanish Transitionen-US
dc.subjectIván Zuluetaes-ES
dc.subjectCine contemporáneoes-ES
dc.subjectArrebatoes-ES
dc.subjectTransición Españolaes-ES
dc.titleArrebato. The revenge of the imagesen-US
dc.titleArrebato. La revancha de las imágeneses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record