Assessing motor development of 6-10 year-old school children in the Maule Region of Chile
Evaluación del desarrollo motor de los escolares de 6 a 10 años en la Región del Maule, Chile
Author
Gatica Mandiola, Patricio
Abstract
No doubt each motor activity is the basis of all further learning; children's natural happiness when moving, and their feeling of being "in control" after acquiring movement skills favor both their physical and mental health. When this is accomplished, it plays a significant role in children's ability to concentrate on and master their homework.
Keeping this in mind, it was deemed important to carry out a study that would allow us to learn about motor skills development of six-to-ten year-old school children of the Maule Region in Chile. The number of students assessed in this study was 2.824. Results will contribute to making a diagnosis of the current situation, and together with a solid scientific base, they will contribute to the planning of future steps aiming at developing a more authentic and meaningful learning experience for children, within the context of psychomotor development. Es indudable que todo acto motor es la base de todo aprendizaje posterior, la natural alegría del niño en eI movimiento y su sensación de dominio cuando adquiere habilidades de movimiento, favorece la salud física y mental, cuando mejora tiene implicancia en la capacidad del niño de concentrarse en sus tareas y aprenderlas.
Por lo anterior, consideramos importante realizar un estudio que nos permitiera conocer el desarrollo de las habilidades motrices de Ios estudiantes entre 6 a 10 años de edad de la Región del Maule (se evaluaron 2824 estudiantes) ya que ello ayudará a diagnosticar su situación actual lo que nos permitirá con una sólida base científica ir pensando en futuros pasos que nos concedan ir favoreciendo aprendizajes más auténticos y significativos para nuestros niños y niñas en el ámbito del desarrollo psicomotor.