Show simple item record

Salud mental en la educación superior brasileña – Revisión integrativa;
Saúde mental no ensino superior brasileiro – Revisão integrativa

dc.creatorde Souza, Daniel Cerdeira
dc.creatorFerreira, Fernanda Souza
dc.creatorda Silva, Iolete Ribeiro
dc.creatorHonorato, Eduardo Jorge Sant’Ana
dc.creatorLemos, Sônia Maria
dc.date2023-01-13
dc.date.accessioned2023-03-09T18:20:01Z
dc.date.available2023-03-09T18:20:01Z
dc.identifierhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/RSAP/article/view/3271
dc.identifier10.29344/2318650X.2.3271
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/223077
dc.descriptionWe analyzed 43 articles on mental health in Brazilian higher education, published between 2017-2021 in the Virtual Health Library and CAPES Journals. The data were compiled through Bardin Content Analysis and grouped into three categories: Mental health and higher education students; Mental health and higher education professors; Mental health in the curriculum, which suggest that mental health problems in universities have to do with the pressure to produce, learn and the job/teaching instability. In education, the topic of mental health appears restricted to health-related courses and problems in the articulation with curricular guidelines. We conclude that the topic requires greater presence in academic education, going beyond theory and addressed in longitudinal studies.en-US
dc.descriptionSe analizaron 43 artículos sobre salud mental en la educación superior brasileña, publicados entre 2017 y 2021 en la Biblioteca Virtual de Salud y en los Periódicos Capes.  Los datos fueron compilados a través del Análisis de Contenido de Bardin y permitieron la construcción de tres categorías:  Salud mental y estudiantes de enseñanza superior; Salud mental y profesores de enseñanza superior; Salud mental en el currículo, que sugieren que el sufrimiento mental en la universidad tiene que ver con las presiones con respecto a la producción, el aprendizaje y la precarización de la enseñanza/trabajo.  En la formación, el tema de la salud mental aparece restringido a los cursos de salud y con problemas en la articulación con las directrices curriculares.  Concluimos que el tema necesita acompañar la formación académica además de la teoría, pero como cuidado longitudinal.es-ES
dc.descriptionAnalisamos 43 artigos sobre saúde mental no ensino superior brasileiro, publicados entre 2017-2021 na Biblioteca Virtual de Saúde e no Periódicos Capes. Os dados foram compilados através da Análise de Conteúdo de Bardin e possibilitaram a construção de três categorias: Saúde mental e estudantes do ensino superior; Saúde mental e docentes do ensino superior; Saúde mental no currículo, que sugerem que o sofrimento mental na universidade tem a ver com pressões para produção, aprendizado e com a precarização do ensino/trabalho. Na formação, o tema da saúde mental aparece restrito aos cursos de saúde e com problemas na articulação com as diretrizes curriculares. Concluímos que o tema precisa acompanhar a formação acadêmica indo além da teoria, mas como cuidado longitudinal.pt-BR
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Católica Silva Henrí­quezes-ES
dc.relationhttp://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/RSAP/article/view/3271/2735
dc.rightsDerechos de autor 2023 Daniel de Souza, Fernanda Souza Ferreira, Iolete Ribeiro da Silva, Eduardo Jorge Sant’Ana Honorato, Sônia Maria Lemoses-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceRevista Sul-Americana de Psicologia; Vol. 10 Núm. 2 (2022): Revista Sul Americana de Psicologia; 165-190es-ES
dc.source2318-650X
dc.source2318-650X
dc.titleMental health in brazilian higher education - An integrative reviewen-US
dc.titleSalud mental en la educación superior brasileña – Revisión integrativaes-ES
dc.titleSaúde mental no ensino superior brasileiro – Revisão integrativapt-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtí­culo evaluado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record