• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Systematization of coeducation experiences in alternative basic education in Colombia

Sistematización de experiencias de coeducación en la educación básica alternativa en Colombia

Author
Muñoz Gañan, Gicela

López Bravo, Dayan

Rincón Presiga, Ángela María

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7018
10.4067/S0718-07052022000300041
Abstract
Coeducation is a learning tool in the educational field and it is in an initial stage of implementation in Colombia. The objective of this article is to systematize the pedagogical experiences of gender approach management in alternative education as a transversal element in education. The qualitative methodology of socio-critical type has proposed based on the design of analysis categories and information from primary sources such as open interviews, observation recorded in photographs, and field diaries. Besides, a conceptual basis that allows an academic location to understand the reflections on this subject. Subsequently, it is shown how the observed educational institutions are evidenced as alternative education and their understanding of gender equity in their daily work is revealed. Finally, the relation that some teachers make between gender equity and the exercise of sexuality or sexual diversity of their students generates conclusive reflections.
 
La coeducación como herramienta aplicable al ámbito educativo está en una etapa inicial de implementación en Colombia; en este artículo cuyo objetivo es sistematizar las experiencias pedagógicas del manejo del enfoque de género en la educación alternativa, como elemento transversal de la educación. La metodología cualitativa de tipo socio-crítico propone con las categorías de análisis y levantamiento de información con fuentes primarias, como entrevistas abiertas, observación registrada en fotografías y diarios de campo; también una base conceptual que permite una ubicación académica para comprender las reflexiones en torno a esta temática. Posteriormente se evidencian las diversas maneras en que las instituciones educativas observadas se conciben como de educación alternativa y comprender la equidad de género en su quehacer cotidiano. Finalmente se generan reflexiones concluyentes por la relación que hacen algunos docentes entre la equidad de género y el ejercicio de la sexualidad o la diversidad sexual de sus estudiantes.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB