• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

How Does Incommensurability Govern The Theoretical Movement Of The PCK Towards Health Science Education?

¿Cómo la inconmensurabilidad gobierna el movimiento teórico del Pck hacia la educación en Ciencias de Salud?

Author
Saavedra Campos, Martín

López Pérez, Ricardo

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7021
10.4067/S0718-07052022000300103
Abstract
This article explores the epistemic discussion on pedagogical content knowledge (PCK), with the objective of elucidating the reasons for the scarce permeability of this theory in its penetration into the field of health professions education (HPE). This article argues that the incommensurability thesis, including a holistic and a cognitive/naturalized interpretation of the concept, can largely explain the heuristic futility of PCK in this domain to date. As a result, it is affirmed that in the movement of theories between cognate fields: Education and HPE, an incommensurability based on both of these theoretical branches could be noticed. With all above, we propose that the professions’ disciplinary knowledge constitutes the conceptual basis to overcome the incommensurability of PCK in the field of HPE. In logical terms, although this alone does not constitute the most sufficient condition, it corresponds to a necessary condition for the theory progress.
 
El artículo explora la discusión epistémica en torno al conocimiento pedagógico del contenido (PCK), intentando exhibir las razones de la escasa permeabilidad que la teoría ha presentado en su penetración hacia el campo de la educación en las profesiones de salud (EPS). Con este antecedente se arguye que la tesis de la inconmensurabilidad teórica en dos de sus ramas conceptuales: holística y cognitiva/naturalizada, entregan algunos fundamentos epistémicos que explicarían la infertilidad heurística para este ámbito. Como conclusión, se afirma que en el movimiento de teorías entre campos vecinos: Educación y EPS, se advierte una inconmensurabilidad fundamentada en ambas ramas señaladas. Finalmente, los autores proponen que el saber disciplinar de las profesiones constituye la base conceptual para superar la inconmensurabilidad del PCK en el ámbito de la EPS. En términos lógicos, ello, aunque no constituye la condición suficiente, sí corresponde a una condición necesaria para el progreso de la teoría.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB