Show simple item record

¿Cómo la inconmensurabilidad gobierna el movimiento teórico del Pck hacia la educación en Ciencias de Salud?

dc.creatorSaavedra Campos, Martín
dc.creatorLópez Pérez, Ricardo
dc.date2022-09-30
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7021
dc.identifier10.4067/S0718-07052022000300103
dc.descriptionThis article explores the epistemic discussion on pedagogical content knowledge (PCK), with the objective of elucidating the reasons for the scarce permeability of this theory in its penetration into the field of health professions education (HPE). This article argues that the incommensurability thesis, including a holistic and a cognitive/naturalized interpretation of the concept, can largely explain the heuristic futility of PCK in this domain to date. As a result, it is affirmed that in the movement of theories between cognate fields: Education and HPE, an incommensurability based on both of these theoretical branches could be noticed. With all above, we propose that the professions’ disciplinary knowledge constitutes the conceptual basis to overcome the incommensurability of PCK in the field of HPE. In logical terms, although this alone does not constitute the most sufficient condition, it corresponds to a necessary condition for the theory progress.en-US
dc.descriptionEl artículo explora la discusión epistémica en torno al conocimiento pedagógico del contenido (PCK), intentando exhibir las razones de la escasa permeabilidad que la teoría ha presentado en su penetración hacia el campo de la educación en las profesiones de salud (EPS). Con este antecedente se arguye que la tesis de la inconmensurabilidad teórica en dos de sus ramas conceptuales: holística y cognitiva/naturalizada, entregan algunos fundamentos epistémicos que explicarían la infertilidad heurística para este ámbito. Como conclusión, se afirma que en el movimiento de teorías entre campos vecinos: Educación y EPS, se advierte una inconmensurabilidad fundamentada en ambas ramas señaladas. Finalmente, los autores proponen que el saber disciplinar de las profesiones constituye la base conceptual para superar la inconmensurabilidad del PCK en el ámbito de la EPS. En términos lógicos, ello, aunque no constituye la condición suficiente, sí corresponde a una condición necesaria para el progreso de la teoría.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7021/8098
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 48 No. 3 (2022); 103-115en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 48 Núm. 3 (2022); 103-115es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectInconmensurabilidades-ES
dc.subjectConocimiento Pedagógico del Contenidoes-ES
dc.subjectEducación en Ciencias de Saludes-ES
dc.subjectIncommensurabilityen-US
dc.subjectPedagogical Content Knowledgeen-US
dc.subjectHealth Science Educationen-US
dc.titleHow Does Incommensurability Govern The Theoretical Movement Of The PCK Towards Health Science Education?en-US
dc.title¿Cómo la inconmensurabilidad gobierna el movimiento teórico del Pck hacia la educación en Ciencias de Salud?es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record