Rubric to evaluate a curriculum design under the socioformative approach
Rúbrica para evaluar un diseño curricular bajo el enfoque socioformativo
Author
Crespo-Cabuto, Angélica
Mortis-Lozoya, Sonia Verónica
Tobón Tobón, Sergio de Jesús
Herrera Meza, Sergio Raúl
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/702310.4067/S0718-07052022000300135
Abstract
The socioformative approach considers the training of the actors of the educational process, subserving the integral formation, collaboratively attending to the context’s problems, with suitability and ethical commitment. The objective of this research was to establish the construct validity and reliability of a rubric to assess the application of the 12 essential axes of the competency curriculum under the socioformative approach, through exploratory and confirmatory factor analysis. The instrument was applied to 74 people responsible for managing the curriculum at a bachelor’s level, in universities in Mexico and Latin American countries. The results indicate that the rubric presents unifactorial solution, it explains 63.3% of the variance of the construct. It is concluded that the rubric has construct validity and reliability (α = 0.94), so its application in universities of the country and Latin America is recommended to identify the level of application of the essential axes of the curriculum. El enfoque socioformativo considera la instrucción de los actores del proceso educativo, favoreciendo el aprendizaje integral, atendiendo los problemas del contexto colaborativamente, con idoneidad y compromiso ético. El objetivo de esta investigación fue establecer la validez de constructo y confiabilidad de una rúbrica para evaluar la aplicación de los 12 ejes esenciales del currículo por competencias bajo el enfoque socioformativo, mediante un análisis factorial exploratorio y confirmatorio. El instrumento se aplicó a 74 responsables de gestionar el currículo a nivel licenciatura, en universidades de México y países de Latinoamérica. Los resultados indican que la rúbrica tiene solución unifactorial, explica el 63.3% de la varianza del constructo. Se concluye que la rúbrica cuenta con validez de constructo y confiabilidad (α = 0.94), por lo que se recomienda su aplicación en universidades del país y de Latinoamérica para identificar el nivel de aplicación de los ejes esenciales del currículo.