• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Implementation of a program to promote socioemotional skills development at school

Implementación de un programa de promoción del desarrollo de habilidades socioemocionales en la escuela

Author
Espinoza, Victoria

Rosas, Ricardo

Schmidt, Bárbara

Saravia, Jimena

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7024
10.4067/S0718-07052022000300151
Abstract
The socio-emotional skills have an impact on both student’s academic performance and on their social and emotional development. Several investigations have raised the effectiveness of programs aimed to the promotion of socio-emotional skills at school. The present study assessed the impact of the Aprender a SER program on a sample of 153 students aged 8 to 12 in Argentina. We compared the development of emotional problems and personal resources in a control and in an experimental group. Significant differences were observed, there being less presence of problems and greater resources in the children who received the intervention. An effect of age and sex on some of the evaluated indicators is observed. The study provides evidence to support the need to implement active learning, focused, explicit and sequenced programs to promote the development of socio-emotional skills at school from a curricular perspective.
 
Las habilidades socioemocionales tienen impacto tanto en el desempeño académico de los estudiantes, como en su desarrollo social y emocional. Diversas investigaciones han planteado la efectividad de programas orientados a la promoción de las habilidades socioemocionales en la escuela. El presente estudio evaluó el impacto del programa Aprender a SER en una muestra de 153 estudiantes de entre 8 a 12 años en Argentina. Se comparó el desarrollo de problemas emocionales y recursos personales en un grupo control y uno experimental. Se observan diferencias significativas, existiendo menor presencia de problemas y mayores recursos en los niños que recibieron la intervención. Se observa un efecto de la edad y el sexo sobre algunos de los indicadores evaluados. El estudio aporta evidencias que dan sustento a la necesidad de implementar programas de aprendizaje activo, focalizado, explícito y secuenciado para promover el desarrollo de habilidades socioemocionales en la escuela desde una perspectiva curricular.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB