Show simple item record

Confianza relacional en la escuela: revisión literaria entre los años 2000 a 2019

dc.creatorRodríguez Buitrago, Anderson Geovany
dc.creatorSandoval–Estupiñan, Luz Yolanda
dc.date2022-09-30
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7026
dc.identifier10.4067/S0718-07052022000300183
dc.descriptionThe article provides a literary review on relational trust in the school context during the period 2000 to 2019. Bibliometric and content analysis techniques were applied for the study, from research found in the Web of Science, Scopus and SciELO databases. The analysis allows us to conclude that: although trust is a key factor in the educational process and linking with school improvement, it has been little studied in the educational field worldwide, however, it denotes a growth in scientific production in the last decade. The concept of relational trust applied to the school context dating from the seventies in Europe, has recently begun to gain strength in Latin America with studies carried out in Chile on the relationships between teachers and principals. It is necessary to strengthen the relational trust between the different actors in the school, to promote research and monitoring in the field.en-US
dc.descriptionEl artículo aporta una revisión literaria sobre la confianza relacional en el contexto escolar durante el periodo 2000 a 2019. Para el estudio se aplicaron técnicas bibliométricas y de análisis de contenido, de investigaciones encontradas en las bases de datos Web of Science, Scopus y SciELO. El análisis permite concluir: Aunque la confianza es factor clave en el proceso educativo y vinculante con la mejora escolar, ha sido poco estudiado en el ámbito educativo a nivel mundial, sin embargo, denota un crecimiento en la producción científica en la última década. El concepto sobre confianza relacional aplicado al contexto escolar que data de los años setenta en Europa, ha comenzado a tomar fuerza recientemente en Latinoamérica con estudios realizados en Chile sobre las relaciones entre profesores y directores. Se requiere fortalecer en la escuela la confianza relacional entre los distintos actores, potenciar la investigación y monitoreo en el campo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7026/8103
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 48 No. 3 (2022); 183-203en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 48 Núm. 3 (2022); 183-203es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectconfianza relacionales-ES
dc.subjectconfianza escolares-ES
dc.subjectconfianza en la escuelaes-ES
dc.subjectconfianza estudiantees-ES
dc.subjectconfianza docentees-ES
dc.subjectconfianza educativaes-ES
dc.subjectrelational trusten-US
dc.subjectschool trusten-US
dc.subjecttrust in schoolen-US
dc.subjectstudent trusten-US
dc.subjectteacher trusten-US
dc.subjecttrust educationalen-US
dc.titleRelational Trust in Schools: A Literary Review from 2000 to 2019en-US
dc.titleConfianza relacional en la escuela: revisión literaria entre los años 2000 a 2019es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record