• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

University student absenteeism to virtual classes. A case study of two different careers from the University of Concepcion, Chile

Absentismo de los estudiantes universitarios en modalidad de clases online. Estudio del caso en dos carreras de la Universidad de Concepción, Chile

Author
Pérez Riquelme, Carmen Gloria

Troncoso Andersen, Claudia

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7029
10.4067/S0718-07052022000300243
Abstract
Social distancing due to COVID-19 pandemic sharply transferred face-to-face teaching to online modality in all universities in the country. Observing this scenario as particularly favorable to encourage absenteeism to classes, this study objective is to unveil the reasons that students have to miss online synchronic lectures. Students’ answers from two different faculties of the University of Concepcion were analyzed with logistic regression model and Mann-Whitney U-test. We found that among students who reported missing synchronic online lectures most frequently, the reasons were internet connection problems; the possibility to access the lecture video asynchronously; lack of motivation in their studies or laziness. A significant correlation was also found between missing classes and teachers’ reading their presentations in class or not being inspiring.
 
El distanciamiento social obligado por la pandemia de COVID-19 transfirió abruptamente la enseñanza presencial a modalidad online en todas las universidades del país. Observando que este escenario genera incentivos adicionales para el absentismo estudiantil, se desarrolla este trabajo con el objetivo de aproximar las razones que llevan a los estudiantes a faltar a clases virtuales sincrónicas. Se utiliza un modelo de regresión logística ordinal, correlaciones y el test U de Mann-Whitney para analizar una muestra de dos carreras de la Universidad de Concepción. Se concluye que aquellos estudiantes que faltan con mayor frecuencia a clases virtuales lo hacen porque: tienen problemas de conexión, las clases quedan grabadas y pueden verlas en otro momento, no están motivados con sus estudios o les da flojera conectarse. Así también, se encontró asociación significativa, en faltar porque el docente es aburrido y que lea sus presentaciones o no los motive.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB